Choć zakres prac na stacji Herby Stare może wydawać się niewielki, objazd przez Herby Nowe wprowadzony został na aż półtora miesiąca. PKP PLK tłumaczą, że roboty obejmują nie tylko wymianę trzech rozjazdów, ale też szereg prac dodatkowych. Zarządca infrastruktury zapewnia, że informacja o konieczności wprowadzenia zmian została przekazana przewoźnikom z odpowiednim wyprzedzeniem.
Rozpoczęły się już opisywane na naszych łamach
roboty na stacji Herby Stare, które wymusiły zmianę trasy porannego kursu Polregio z Lublińca do Tarnowskich Gór. Od 14 czerwca pociąg omija remontowaną stację, korzystając z łącznicy Liswarta – Herby Nowe. Zamiast w Herbach Starych pociąg przystaje na stacji Herby Nowe, gdzie zmienia kierunek jazdy. Taka organizacja ruchu będzie obowiązywać aż do 28 lipca.
Wymiana rozjazdów na nowocześniejsze jest bardziej skomplikowanaD;aczego utrudnienia trwają aż półtora miesiąca, podczas gdy podstawowy cel prowadzonych prac to wymiana jedynie trzech rozjazdów? – Rozjazdy na podrozjezdnicach drewnianych są wymieniane na rozjazdy nowej generacji na podrozjezdnicach strunobetonowych – mówi Katarzyna Głowacka z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Mają one być przystosowane do prowadzenia ruchu z prędkością 120 km/godz.
Nasza rozmówczyni wylicza, że w zakres prowadzonej inwestycji wchodzi przygotowanie podtorza wraz z odwodnieniem, sama wymiana rozjazdów i ich regulacja w pionie i w profilu, a także regulacja przyległych odcinków toru. – Ponadto konieczny jest demontaż i montaż nawierzchni przejazdu – dodaje przedstawicielka zarządcy infrastruktury. Przebudowane mają zostać również urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Konieczność wprowadzenia zmian ogłoszona przewoźnikom kilka miesięcy temu – Konieczne są także prace związane z regulacją sieci trakcyjnej – mówi Katarzyna Głowacka. Tłumaczy także, że prace zostały podzielone na etapy, co ma pozwolić na jak najmniejsze zmiany w konstrukcji rozkładu jazdy pociągów. Jedynie wspomniany kurs z Lublińca do Tarnowskich Gór kierowany jest inną trasą, a zmiany mają charakter stosunkowo długotrwały.
Przedstawicielka PKP PLK podkreśla także, że zakres przyjętych korekt był uzgodniony z przewoźnikami (w tym z Polregio) z odpowiednim wyprzedzeniem. – Zamknięcia torowe zostały zaplanowane na początku roku – usłyszeliśmy od służb prasowych spółki.