NUMER 12/2021
NUMER 12/2021
Temat numeru:
Infrastruktura kolejowa
szukaj
Śledź nas:

Helsinki – Zhengzhou: Nowa relacja pociągów intermodalnych

| Roman Czubiński 01.12.2021 720

Helsinki – Zhengzhou: Nowa relacja pociągów intermodalnych
fot. Hugo Almeida, lic. CCA 1.0, Wikimedia Commons
W najbliższych dniach Helsinki zyskają nowe kolejowe połączenie intermodalne ze stolicą chińskiej prowincji Henan – informuje firma Nurminen Logistics. Według przedstawicieli operatora jednym z bodźców była ograniczona przepustowość kolejowych przejść granicznych na wschodniej granicy Polski. Fiński operator zamierza zwiększyć swoją rolę w przewozach między Chinami a Europą Zachodnią.
Według portalu railfreight.com pierwszy pociąg Helsinki – Zhengzhou ma wyruszyć w trasę jeszcze w listopadzie. W przeciwnym kierunku pierwszy odjazd zaplanowano na 20 grudnia. Czas przejazdu ma wynosić ok. 12 dni. Warto wspomnieć, że – jak podaje chińska państwowa agencja prasowa Xinhua – trasę z Zhengzhou (stolica prowincji Henan, 7 milionów mieszkańców, ważny węzeł kolejowy i ośrodek przemysłu – m. in. największa na świecie fabryka iPhone'ów) do Helsinek pierwszy pociąg (zapewne innego operatora) pokonał już rok temu.

Ambicją operatora jest zwiększenie roli Helsinek w przewozach kontenerów na Nowym Jedwabnym Szlaku, tak by stolica Finlandii stała się kolejną bramą do Europy dla pociągów intermodalnych. Połączenie do Zhengzhou nie będzie pierwszym chińskim kierunkiem w ofercie Nurminen: firma uruchamia już regularne pociągi kontenerowe do takich miast, jak Chongqing i Hefei. W planach są kolejne relacje – do Suzhou, Jinan i Jiaozhou.

Pociągi Nurminen w nowej relacji będą konkurowały z wieloma już istniejącymi, alternatywnymi trasami w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Oprócz nitki południowej (kaukaskiej) oraz północnej (zakończonej w Kaliningradzie) jedną z nich jest trasa przez Polskę. W wypowiedziach dla mediów przedstawiciele Nurminen zwracają uwagę na zakorkowanie polskiej granicy wschodniej (niejednokrotnie pisaliśmy o problemach z przejściem i terminalem w Małaszewiczach). W porównaniu z tą trasą atutem wariantu fińskiego jest jednakowy rozstaw szyn w Rosji, na Białorusi oraz Finlandii – przy wjeździe na teren Unii Europejskiej nie trzeba więc przeładowywać kontenerów z platform szerokotorowych na normalnotorowe. Konieczny jest za to przeładunek na statek w porcie – a docelowe dla odbiorców towaru porty w Europie Zachodniej również zmagają się z zatłoczeniem.

Nurminen Logistics Oyj to firma oferująca transport kolejowy oraz towarzyszące usługi spedycyjne i logistyczne. Głównym obszarem jej działalności są szlaki łączące Chiny oraz Rosję z Europą Północną. W ofercie są m. in. połączenia przez port we Władywostoku do Japonii, Korei, Wietnamu i Singapuru. Jako swoją specjalność Nurminen podaje przewozy ładunków masowych oraz chemikaliów. W ofercie, również dla przewozów z i do Chin, są jednak także przewozy ładunków w kontenerach 40- i 20-stopowych, w tym także izotermicznych.

Przedsiębiorstwo szczyci się długą tradycją – jego działalność rozpoczęła się w roku 1886. Dziś zatrudniająca 200 pracowników Nurminen Logistics dysponuje w samej Finlandii ok. 100 000 metrami kwadratowymi powierzchni magazynowej. Oprócz siedziby w Helsinkach ma też swoje oddziały w Szanghaju, Sankt Petersburgu, Rydze i Kłajpedzie.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Świat
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2021
NUMER 12/2021
Tematem najnowszego numeru miesięcznika jest infrastruktura kolejowa i sytuacja firm budowlanych. Trwa luka inwestycyjna - za kolejne lata przynieść mają kumulację inwestycji. Rozmawiamy na ten temat z organizacjami branżowymi i największymi firmami sektora. Poza tym piszemy m. in. o nowym rozkładzie jazdy pociągów, nowych Elfach Kolei Dolnośląskich i trzeciej linii warszawskiego metra. Zachęcamy do prenumeraty!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5