Partnerzy serwisu:
Biznes

H.Cegielski Energocentrum kończy z sukcesem projekt w ramach Innotaboru

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
24-04-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Spółka H.Cegielski Energocentrum, należąca do Grupy Kapitałowej H. Cegielski Poznań, wspólnie z partnerem – spółką MMB Drives z Gdańska zakończyła trwające 3 lata prace badawczo-rozwojowe w ramach projektu Innotabor, realizowanego przy wsparciu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Efektem projektu jest innowacyjna technologia bazująca na węgliku krzemu, która została wykorzystana do opracowania wysokosprawnych urządzeń dla elektrycznych zespołów trakcyjnych (taboru kolejowego).

– Opracowaliśmy falownik trakcyjny SiC. Dzięki zastosowaniu technologii półprzewodników z węglika krzemu. Stworzony został mniejszy, lżejszy, bardziej wydajny i niezawodny system napędowy oraz system zasilania do elektrycznych zespołów trakcyjnych zapewniający bezgłośną pracę przy osiąganej sprawności energetycznej >98,5%. Urządzenie może być z powodzeniem wykorzystywane do napędów wielosystemowych oraz napędów kolei dużych prędkości. To rewolucyjne pod względem technologicznym rozwiązanie opracowane w Polsce, które mamy nadzieję zostanie dobrze odebrane nie tylko na rodzimym rynku, ale także u zagranicznych partnerów – mówi Rafał Kreduszyński, prezes H. Cegielski Poznań.

Opracowaną technologię wyróżnia modułowa konstrukcja umożliwiająca korzystne, równomierne rozłożenie ciężaru na powierzchni dachowej, symetryczne do osi jazdy pociągu. Praca tranzystorów wykonanych z węglika krzemu jest niesłyszalna dla ludzkiego ucha, co wpłynie na komfort pasażerów. Urządzenie to spełnia rygorystyczne normy kolejowe w zakresie kompatybilności energetycznej, w tym PN-EN 50121-2, PN-EN 50121-3-1, PN-EN 50121-3-2 oraz PN-EN 50238.

– Opracowane urządzenie to rozwiązanie wpływające na komfort pasażerów. Inżynierom i konstruktorom po stronie producenta pojazdów szynowych nasze rozwiązanie pozwala osiągnąć lepsze parametry pracy napędu przy jednoczesnym wygenerowaniu dodatkowych, bardzo pożądanych cech technologicznych, takich jak np. tłumienie niepożądanych drgań rezonansowych i różnic w napięciu w sieci trakcyjnej czy hamowanie z odzyskiem energii z pełną regulacją prądu w punkcie kontaktu urządzenia z trakcją energetyczną. Ciekawym rozwiązaniem jest także możliwość wykorzystania odzyskanej w trakcie hamowania energii do zasilania klimatyzacji lub oświetlenia – mówi Maciej Juskowiak, prezes zarządu H.Cegielski Energocentrum.

– Urządzenie zostało przetestowane na elektrycznym zespole trakcyjnym renomowanego producenta. Testy i badania wykazały, że sinusoidalne napięcia i prądy trójfazowe falownika SiC 3kV zapewniają bezstratną i cichą pracę silnika trakcyjnego oraz bardzo wysoką jakość procesu generowania momentu trakcyjnego. Urządzenie z racji swojej konstrukcji pozwala na dopasowanie sterowania silnikiem do trasy, jaką pokonywać będzie pojazd. Ponadto producent i użytkownik pojazdu mogą skorzystać z 4 profili energooszczędnego sterowania silnikiem. Wszystkie zalety opracowanej technologii zostały potwierdzone testami – informuje dr Marek Adamowicz, kierownik B+R projektu.

Do sterowania napędem trakcyjnym zastosowana została innowacyjna metoda sterowania multisklarnego, opracowana przez profesora Zbigniewa Krzemińskiego, prezesa MMB Drives, zapewniająca uzyskanie najwyższej precyzji sterowania silnikami trakcyjnymi.

Opracowana w Cegielskim polska, innowacyjna technologia napędowa i zasilania, dzięki pełnej regulacji prądu wchodzącego do systemu, może współpracować z różnymi systemami generacji energii elektrycznej – w tym przyszłościowych ogniw paliwowych. Opracowane w ramach projektu technologie chronione są patentem.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Polregio wnioskuje o miliardy złotych na zakup nowego taboru

Tabor i technika

Polregio wnioskuje o miliardy złotych na zakup nowego taboru

inf. pras. Polregio 13 czerwca 2023

FPS Plus w Żmigrodzie [zdjęcia]

Fotorelacje

FPS Plus w Żmigrodzie [zdjęcia]

Jakub Madrjas 24 lutego 2023

FPS szykuje się do eksportu wagonów poza Europę

Tabor i technika

Cegielski: Chcemy zmieniać polską kolej

Tabor i technika

Cegielski: Chcemy zmieniać polską kolej

Martyn Janduła 05 lipca 2017

FPS Poznań współpracuje z firmą Somar i IPS Tabor

Biznes

Cegielski modernizuje EN57 i chce budować wagon sterowniczy

Tabor i technika

Zobacz również:

Polregio wnioskuje o miliardy złotych na zakup nowego taboru

Tabor i technika

Polregio wnioskuje o miliardy złotych na zakup nowego taboru

inf. pras. Polregio 13 czerwca 2023

FPS Plus w Żmigrodzie [zdjęcia]

Fotorelacje

FPS Plus w Żmigrodzie [zdjęcia]

Jakub Madrjas 24 lutego 2023

FPS szykuje się do eksportu wagonów poza Europę

Tabor i technika

Cegielski: Chcemy zmieniać polską kolej

Tabor i technika

Cegielski: Chcemy zmieniać polską kolej

Martyn Janduła 05 lipca 2017

FPS Poznań współpracuje z firmą Somar i IPS Tabor

Biznes

Cegielski modernizuje EN57 i chce budować wagon sterowniczy

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5