Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Grodziska Kolej Drezynowa zagrożona. Ścieżka rowerowa zamiast torów?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
10-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
07-12-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Grodziska Kolej Drezynowa zagrożona. Ścieżka rowerowa zamiast torów?
fot. Grodziska Kolej Drezynowa
Istniejący fragment dawnej linii kolejowej nr 376 może wkrótce zostać przerwany. Gmina Kamieniec rozważa bowiem budowę ścieżki rowerowej w śladzie torowiska wykorzystywanego aktualnie przez Grodziską Kolej Drezynową. Organizacja apeluje o zmianę założeń inwestycji i wskazuje na możliwość wykorzystania odcinka w przyszłości także przez pociągi rozkładowe.

Linia kolejowa biegnąca z Grodziska Wielkopolskiego do Kościana nie jest od wielu lat wykorzystywana w ruchu pasażerskim czy towarowym. Trasa, którą od PKP SA przejęły samorządy, stanowi jednak nietuzinkową atrakcję turystyczną. Od niemal dwóch dekad działa tam stowarzyszenie Grodziska Kolej Drezynowa, które utrzymuje przejezdność szlaku, prezentuje tabor zgromadzony na stacji Ujazd, a przede wszystkim organizuje przejazdy drezynami różnych typów dla grup zorganizowanych i indywidualnych.

Czy powstanie droga rowerowa do przystanku autobusowego?

Na działalności organizacji cieniem mogą położyć się plany gminy Kamieniec, która rozważa możliwość wykorzystania śladu po torowisku do stworzenia ścieżki rowerowej. – Dołączyliśmy do związku powiatowo-gminnego Wielkopolski Transport Regionalny. Budujemy miejsce przesiadkowe, aby mieszkańcy mogli bezpiecznie korzystać z komunikacji autobusowej. Musimy doprowadzić do niego bezpieczne dojście w postaci ścieżki – argumentuje Piotr Halasz, wójt gminy, cytowany przez portal naszemiasto.pl. Paradoksalnie likwidacja części torowiska miałaby zatem służyć rozwojowi transportu zbiorowego, tyle że autobusowego.

Tor miałby zostać zastąpiony drogą dla rowerów na krótkim odcinku w Sepnie. Dojazd miałby służyć mieszkańcom okolicznych wsi, Maksymilianowa i Konojadu, którzy mogliby dotrzeć na przystanek autobusowy bez konieczności przekraczania drogi wojewódzkiej. – Droga pieszo-rowerowa już istnieje po drugiej stronie drogi, być może potrzebne byłyby drobne inwestycje, aby poprawić bezpieczeństwo – stwierdza Jarosław Woźny z Grodziskiej Kolei Drezynowej. – Stąd też nasz sprzeciw, by krótką drogą rowerową przekreślić ciągłość linii – dodaje.

Dziś drezyny, kiedyś – być może – pełnowymiarowe pociągi

Nasz rozmówca argumentuje, że część trasy, która zostałaby odcięta od bazy stowarzyszenia, zarastałaby roślinnością i być może zostałaby rozkradziona, bo to właśnie Grodziska Kolej Drezynowa dba teraz o infrastrukturę. – Przekreśla to też wszystkie nasze działania, które miały na celu zachowanie linii w całości – stwierdza. Tłumaczy, że obok udostępnienia trasy turystom zachowanie całej trasy jako dziedzictwa historycznego stanowi główny cel statutowy organizacji. Przyznaje, że utrzymanie przejezdności 30-kilometrowego szlaku stanowi dla GKD wyzwanie, udaje się mu jednak sprostać przy wsparciu wolontariuszy i gmin, w tym wspomnianej gminy Kamieniec.

Ruch drezynowy jest prowadzony od 2005 r. Większość odwiedzających kończy wycieczkę przy kurchanach pod Sepnem, a więc przejeżdża odcinek niezagrożony likwidacją. – Na dalszym odcinku z racji odległości wycieczki drezynowe odbywają się sporadycznie – mówi przedstawiciel GKD. Po spotkaniu zainteresowanych stron, w tym organizacji i gminy Kamieniec, GKD przygotowała jednak dokument, w którym przedstawia swoje plany na wykorzystanie trasy w rejonie Kościana w większym stopniu. Jeśli trasę uda się zachować, mają pojawić się zaplanowane przejazdy skierowane do lokalnej społeczności itp. Stowarzyszenie przedstawiło poza tym propozycje rozwiązania problemu infrastruktury rowerowej bez ingerowania w linię kolejową. Kościan, którego odcinek mógłby potencjalnie zostać odcięty od kolei drezynowej, potwierdził natomiast, że nie planuje żadnych rozbiórek torowiska. Sprawa nie znalazła jednak póki co rozstrzygnięcia.

– Po rozbiórce ruch turystyczny mógłby co prawda trwać, ale unikat, jakim jest lokalna linia jako całość, byłby zatracony – ocenia Jarosław Woźny. Podkreśla, że dla wielu członków stowarzyszenia ten aspekt stanowi silny argument za działalnością na trasie z Grodziska do Kościana. Dodaje też, że w dłuższym horyzoncie czasowym, zwłaszcza w przypadku zmiany priorytetów komunikacyjnych regionu, linia mogłaby zostać ponownie wykorzystana w ruchu planowym. – Być może kiedyś Wielkopolska pójdzie w ślady Dolnego Śląska i będzie rozwijać siatkę połączeń nie tylko promieniście wokół Poznania, ale też na odcinkach łączących powiaty – podkreślił.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pracownicy ochrony dworców wyróżnieni

Pasażer

Pracownicy ochrony dworców wyróżnieni

PKP S.A. 12 marca 2024

PKP SA i PGE: Farmy fotowoltaicznej nie będzie

Infrastruktura

PKP SA i PGE: Farmy fotowoltaicznej nie będzie

Łukasz Malinowski 12 marca 2024

PKP SA do końca miesiąca wróci do Ministerstwa Infrastruktury

Prawo i polityka

Grodziska Kolej Drezynowa rozwija swoją działalność

Pasażer

Zobacz również:

Pracownicy ochrony dworców wyróżnieni

Pasażer

Pracownicy ochrony dworców wyróżnieni

PKP S.A. 12 marca 2024

PKP SA i PGE: Farmy fotowoltaicznej nie będzie

Infrastruktura

PKP SA i PGE: Farmy fotowoltaicznej nie będzie

Łukasz Malinowski 12 marca 2024

PKP SA do końca miesiąca wróci do Ministerstwa Infrastruktury

Prawo i polityka

Grodziska Kolej Drezynowa rozwija swoją działalność

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5