Grupa PKP zapewnia, że robi wszystko, by skansen w Chabówce kontynuował swoją działalność. W funkcjonowanie jednej z najważniejszych placówek związanych z historią kolejnictwa w Polsce ma zaangażować się również PKP Intercity. Rola przewoźnika pozostaje na razie nieznana.
W grudniu ubiegłego roku PKP Cargo poinformowały o planie wyłączenia ze swoich struktur skansenu taboru kolejowego w małopolskiej Chabówce. Grupa PKP zapewniła wówczas, że
placówka nie zostanie zlikwidowana. Zapowiedziała też, że wraz z Fundacją Grupy PKP będzie pracować nad koncepcją dalszej działalności obiektu.
Pół roku później wciąż nie znamy żadnych konkretów dotyczących przyszłości skansenu. Pozostaje on własnością PKP Cargo i działa bez większych zmian. W tegorocznym sezonie letnim organizuje też po przerwie
ogólnodostępne pociągi retro, które kursują w lipcowe i sierpniowe weekendy na trasie do Sieniawy.
PKP SA: Pracujemy nad koncepcją, ale ustalenia są niejawne
Nie oznacza to jednak, że zrezygnowano z koncepcji przekazania placówki do podmiotu innego niż przewoźnik towarowy. – PKP SA, PKP Intercity oraz Fundacja Grupy PKP w porozumieniu z PKP Cargo w restrukturyzacji prowadzą prace nad koncepcją utrzymania skansenu taboru kolejowego w Chabówce – zapewnia Michał Stilger, rzecznik prasowy Polskich Kolei Państwowych. Zaznacza jednocześnie, że ze względu na aktualną sytuację PKP Cargo strony są zobowiązane do zachowania poufności rozmów.
– Ponownie podkreślamy, że grupa PKP dokłada wszelkich starań, aby tak ważna dla historii polskich kolei placówka działała nieprzerwanie w dotychczasowym zakresie – dodał nasz rozmówca. W przedstawionym przez niego stanowisku szczególną uwagę zwraca wskazanie PKP Intercity jako jednego z podmiotów zaangażowanych w przyszłość obiektu. Dotychczas narodowy przewoźnik pasażerski nie zapowiadał podejmowania kroków w tym kierunku.
PKP Intercity: Ratujemy skansen, nie możemy mówić o szczegółach
Spółka potwierdziła „Rynkowi Kolejowemu” uczestnictwo w rozmowach. – Jesteśmy zaangażowani w proces ratowania skansenu w Chabówce – powiedziała nam Anna Zakrzewska z Biura Prasowego PKP Intercity. Również ona nie przedstawiła jednak żadnych szczegółów dotyczących przyszłego kształtu placówki, tłumacząc to formalnymi ograniczeniami związanymi z realiami działalności PKP Cargo jako spółki giełdowej.
Nie wiemy zatem, w jaki sposób przewoźnik miałby włączyć się w organizację skansenu. Wydaje się realne, by uruchamiał połączenia obsługiwane
taborem historycznym. Być może do małopolskiej placówki trafiłyby też pojazdy czy wagony wycofywane ze służby liniowej. Są to jednak tylko możliwe scenariusze.