Przy okazji podpisania umowy na dwa spalinowe trójczłonowe zespoły trakcyjne z Newagu województwo lubuskie poinformowało o szczegółach porozumienia w bydgoską Pesa.
Przypomnijmy: w styczniu 2018, przy okazji zapowiedzi przetargu na dwa nowe spalinowe pojazdy,
który wygrał Newag, marszałek lubuskiego Elżbieta Polak oznajmiła, że region dogadał się z Pesą w kwestii zapłaty kar umownych. Chodzi o to, że producent kilka lat temu dostarczył dla województwa lubuskiego pojazdy SA139, które, wbrew umowie, nie posiadały możliwości wjazdu do Niemiec. Przez kilkanaście miesięcy urząd marszałkowski naliczał Pesie z tego tytułu kary. Zebrała się z tego poważna suma, w związku z tym obie strony przystąpiły do negocjacji.
– W ramach rekompensaty za brak niemieckiej homologacji „Linków”, Pesa w 2019 roku dostarczy do województwa lubuskiego
dwa dodatkowe pojazdy tego typu z niemiecką homologacją. Wartość rynkowa tych pojazdów to 34,4 mln zł. Dopuszczenie do eksploatacji po niemieckich torach umożliwi szersze wykorzystanie tych pojazdów w ruchu transgranicznym – powiedziała marszałek lubuskiego Elżbieta Polak.
Urząd marszałkowski zwrócił uwagę na to, że kończy się jedna z ważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w Lubuskiem, dotycząca
modernizacji estakady w Gorzowie Wielkopolskim. Niestety, pomimo wcześniejszych deklaracji PKP PLK, pociągi ze stacji Gorzów Wielkopolski w kierunku wschodnim pojadą po niej dopiero w marcu 2019 roku.