- Nie uczestniczę w tej chwili w pracach rządu. Wiem jednak, że w projekcie europejskim, w projekcie rozporządzenia Komisji i Rady jest wpisany projekt „Y” wśród projektów kluczowych, bazowych. To znaczy, że istnieje w tej chwili rozbieżność między wizją ministra Nowaka i Komisją – powiedział z rozmowie z „Radiem Łódź” Cezary Grabarczyk, wicemarszałek Sejmu, minister infrastruktury w poprzedniej kadencji rządu PO-PSL.
- Ta wizja została poparta przez Radę Ministrów w grudniu 2008 roku. Został przyjęty rządowy program przygotowania i uruchomienia kolei dużych prędkości. To znaczy, że wszyscy członkowie rządu z premierem, ministrem finansów poparli tę wizję. To także zostało potwierdzone w masterplanie dla kolei z perspektywą do 2030 roku – przypomniał Cezary Grabarczyk.
- Ten projekt był dla mnie tak samo ważny, jak projekt modernizacji linii z Warszawy do Gdańska E65, gdzie modernizujemy linię na niektórych odcinkach do indeksu prędkości powyżej 200 km/godz. To jest tak samo waży projekt, jak ten związany z zakupem składów zespolonych Pendolino, które już są na taśmach montażowych. Ja nie jestem takim pesymistą jak minister Nowak i sądzę, że po ten projekt sięgniemy dużo wcześniej niż on to zakreślił – stwierdził wicemarszałek.
Były minister infrastruktury odniósł się także do przyszłości projektu budowy podziemnego dworca Łódź Fabryczna, który miał być projektowany pod kątem kolei dużych prędkości i jego realizacja w tym kształcie stanęła wobec zamrożenia projektu budowy linii „Y” stanęła pod znakiem zapytania.
– Ten dworzec jest potrzebny, ponieważ budujemy dworce z perspektywą kilkudziesięciu lat funkcjonowania. Gdy Dworzec Centralny powstawał prawie 40 lat temu wydawało się, że jest przewymiarowany. Dziś wszyscy użytkownicy wiedzą, że jest za mały. Nie rozpoczęliśmy budowy nowego dworca w centrum Warszawy tylko dlatego, że nie zdążylibyśmy z budową przed Euro 2012 – wyjaśnił Cezary Grabarzcyk. – Gdy podejmowaliśmy decyzję o budowie nowego dworca w centrum Łodzi także uwzględnialiśmy potoki, które będą generowane w perspektywie kilkudziesięciu lat, z koleją dużych prędkości lub bez niej – zapewnił.
Wicemarszałek dodał także, że dworzec nie jest jedyną inwestycją kolejową, która będzie realizowana w Łodzi. – Budowane będą tunele pod miastem, tunel średnicowy, który zapewni przebieg linii w kierunku zachodnim. Czy to w indeksie dla kolei dużych prędkości, czy w standardzie dla 160 km/godz. Jeżeli minister Nowak nie będzie chciał budować KDP i rząd poprze tę wizję, rozumiem, że w to miejsce zaproponuje łodzianom modernizację linii do Wrocławia i Poznania w standardzie do 160 km/godz. w terminie wcześniejszym – powiedział Cezary Grabarczyk łodzkiej rozgłośni. Zdaniem Grabarczyka budowa tunelu średnicowego w Łodzi także nie jest zagrożona.