Niemiecki przewoźnik narodowy Deutsche Bahn przedstawił wczoraj bilans za pierwsze półrocze 2015. Mimo że obrót wzrósł o 1,3% do 20 mld euro (+166 mln euro), to zysk wyniósł zaledwie 391 mln euro, czyli 39% mniej niż w pierwszym półroczu 2014. Wynik EBIT pogorszył się o 18,2% (minus 198 mln euro) i wyniósł 890 mln euro.
Zdaniem szefa koncernu Rüdigera Grube jest to wynik nie tylko zmiennej aury (wichury, śnieżyce), która blokowała wielokrotnie ruch pociągów w ostatnich miesiącach, ale i strajków maszynistów. Od sierpnia 2014 do maja 2015 miało miejsce 9 akcji strajkowych, trwających często po kilka dni, zanim podpisano (1. lipca) nowy układ zbiorowy. Strajk miał kosztować koncern ponad 250 mln euro.
Liczba podróżnych w tym okresie spadła o 1,6% (o 16 mln) do 985 mln osób, spadek w ruchu lokalnym wyniósł 2,8%, zaś w dalekobieżnym o 1,6%. Zagraniczna spółka DB Arriva rozwija się pozytywnie. Jej obrót w pierwszym półroczu tego roku wyniósł prawie 2,4 mld euro, czyli 7,5% więcej niż rok wcześniej, EBIT spadł nieznacznie o 3 mln euro do 101 mln, mimo wzrostu osobokilometrów o 2,5% do 4,3 mld.
Grube zapowiedział kilka dni temu sześciopunktowy projekt przebudowy firmy, który zaakceptowała na nadzwyczajnym spotkaniu rada nadzorcza. Tylko w samej centrali do 2020 roku ma być zaoszczędzonych 700 mln euro, planowane jest poddanie kontroli portfolio posiadanych nieruchomości, zamknięcie dodatkowych biur członków zarządu, skrócenie dróg decyzyjnych itd. Zarząd zmniejszony będzie już od soboty o 2 członków, DB Mobility Logistics AG włączone będzie do struktur holdingu DB AG.
Dział komunikacji i transportu obejmie nie tylko DB Fernverkehr, DB Regio, DB Vertrieb ale i DB Schenker Rail, co oznacza zacieśnienie integracji na rynku przewozów. Również usługi zewnętrzne i wewnętrzne zostaną uporządkowane i scentralizowane pod szyldem DB Global Service Center, celem optymalizacji kosztów. Otwarta pozostanie opcja częściowej prywatyzacji DB Arriva i DB Schenker Logistics. DB nie wyklucza redukcji personelu, szczegóły planu naprawczego mają być przedstawione w połowie grudnia na regularnym posiedzeniu rady nadzorczej. Niemiecka kolej zatrudnia obecnie 196 tysięcy osob w kraju i 100 tys. osób zagranicą.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.
