Po przejęciu przez fundusz Inwestycyjny CTL i niedawną transakcją przejęcia PCC Rail przez DB mamy nowy ważny sygnał. Szerokie porozumienie pomiędzy Kolejami Rosyjskimi i DB będzie jednak realizowane - pisze poseł Janusz Piechociński , wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury.
Pisałem kilkakrotnie w zeszłym roku o planie wejścia rosyjskich kolei do prywatyzowanej poprzez giełdę niemieckiej DB. Jakunin i Mehdorn zamierzali dokonać transakcji wzajemnej - za akcje w DB Niemcy mieli wejść w posiadanie akcji w towarowych kolejach rosyjskich. Oczywiście, w granicach nie większych niż 5 proc. ( bez wpływu na zarządzanie bieżące i strategiczne spółkami). Efektem tych zmian miało być zwiększenie koordynacji przewozów kolejowych Azja - Europa.

* Janusz Piechociński, wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury (fot. Rynek Kolejowy).
Ze względu na kryzys Rząd Niemiecki wycofał się z planów restrukturyzacyjnych. Jest więc realizowany przez kierownictwa kolei rosyjskich i niemieckich plan B. Niemcy przejęli na rynku polskim PCC Rail i teraz chcą się podzielić z wzajemnością akcjami. Rosjanie wchodzą do PCC Rail, Niemcy do towarowej spółki Kolei Rosyjskich...
Co to oznacza dla polskiego rynku:
- Kolejna walka cenowa o ładunki pomiędzy graczem globalnym i jego spółką zależną a PKP Cargo i pozostałymi polskimi przewoźnikami
- Pogorszenie warunków funkcjonowanie PKP Cargo znajdującego się w stanie przedzawałowym
- Po stronie pozostałych przewoźników prywatnych dylemat sprzedać się nowemu wielkiemu konkurentowi czy podjąć z nim rywalizację poprzez konsolidację pozostałych prywatnych graczy
- Dla PKP PLK szansa na powrót na tory części ładunków na rynku krajowym i chyba najistotniejsze zwiększenie tranzytu towarowego koleją Europa - Azja