NUMER 01-02/2022
NUMER 01-02/2022
Temat numeru:
Taki był rok 2021
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Gdzie eksportować polskie pociągi? MIB widzi rynek na południu Europy

| Michał Szymajda 11.04.2017 306

Gdzie eksportować polskie pociągi? MIB widzi rynek na południu Europy
ATR220 Pesy na dworcu w Lucca, we WłoszechFot. Michał Szymajda, RK
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa wzięło pod lupę potencjalne kierunki eksportowe dla polskich producentów pojazdów szynowych. Gdzie, zdaniem ministerstwa, rynek chętnie przyjmie krajowe produkty?
W krótkim raporcie MIB–u, przedstawionym podczas posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury 6 kwietnia, znalazła się analiza kolejowego potencjału państw europejskich. Urzędnicy MIB nie odkrywają w nim Ameryki – to prawda, że nasycenie terytorium kraju czynnymi liniami kolejowymi jest 3-krotnie większe w Niemczech czy Austrii, ale możliwości wejścia na tamtejszy rynek są ograniczone (z kompletnym pojazdem szynowym udało się to do tej pory Pesie, która zbudowała Linka dla NEB). Natomiast słusznie zauważono potencjał Węgier, gdzie ruch pociągów jest dwa razy większy niż w Polsce, ale wciąż spora część taboru kolejowego pamięta lata 80-te. Również systemy tramwajowe w wielu węgierskich miastach oczekują na powiew nowości, a przy tym produkty Pesy są tam znane m.in. w Segedynie. Również polskie firmy modernizujące infrastrukturę kolejową i tramwajową są obecne w tym kraju.

Potencjał na Bałkanach

– Ministerstwo widzi też potencjał w takich państwach jak Chorwacja, Rumunia, Bułgaria i Litwa. Tam należy w najbliższych latach spodziewać się dopływu środków unijnych na wymianę taboru kolejowego – powiedział Tomasz Buczyński, dyrektor Departamentu Kolejnictwa w MIB. Trzeba jednak zaznaczyć, czego nie powiedział urzędnik, że w te dwa pierwsze państwa rozwinęły w ostatnich latach swoich własnych producentów taboru. Na przykład: w Chorwacji niemal wszystkie przetargi na dostawę elektrycznych i spalinowych zespołów trakcyjnych wygrywa krajowy Končar, w Rumunii coraz silniejsza jest natomiast Astra. Na Litwie, a także w Bułgarii nieźle radzi sobie natomiast Pesa.

Buczyński podkreślił rosnącą rolę kolei na Bałkanach, w basenie Adriatyku. – Bez wątpienia dojdzie do rozbudowy portów morskich nad Adriatykiem, więc zapotrzebowanie na budowę linii kolejowych i tabor będzie rosło. – Warto interesować się tamtejszym rynkiem, ale trzeba pamiętać o coraz aktywniejszym udziale w nim firm rosyjskich i chińskich, zwłaszcza w Serbii – ocenił.

Rosja ryzykowna, Włochy z sukcesami

Krytycznie oceniane zostały rynki wschodnie, poza Litwą. – Doświadczenie polskich firm pokazuje, że istnieje duże ryzyko zatrzymania dostaw, co pokazał kontrakt Pesy na dostawę tramwajów do Moskwy – dodał

Co ciekawe raport niemal nie poświęcił uwagi Włochom, gdzie zarówno Pesa (autobusy szynowe dla prywatnych przewoźników i Trenitali) jak i Newag (dostawa spalinowych pociągów dla Kolei Etneńskich i ezt Impuls II dla FSE) ma duże sukcesy eksportowe. Podczas posiedzenia Komisji zwrócił na nie uwagę poseł Piotr Król, który ocenił też potencjał rynku krajowego
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Bałkany (2)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Bałkany (2)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2022
NUMER 01-02/2022
Kolej stoi u progu wielkich zmian. Ogłoszony przez Unię Europejską pakiet Fit for 55 wyraźnie stawia na redukcję użycia paliw kopalnych i czysty transport. To wielka szansa dla branży, która szykuje się na nowe wyzwania. Ostatnie miesiące przyniosły więc liczne zmiany na rynku: sfinalizowana została transakcja przejęcia Bombardiera przez Alstom; Siemens porządkował swoje portfolio, co zakończyło się m.in. sprzedażą firmy Yunex, a jeszcze wcześniej doszło do transakcji Hitachi z Thalesem. W numerze także podsumowanie roku w przewozach towarowych i pasażerskich.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5