Trwa inwestycja związana z modernizacją linii kolejowej od centrum Gdańska do Portu Gdańskiego. W jej ramach PKP PLK wyremontowały zabytkowe wiaty przy nieczynnym przystanku Gdańsk Kolonia. Będą cieszyć oko przechodniów, bo przy peronach działa nadal przejście dla pieszych pod torami, łączące Wrzeszcz z Letnicą. Także ono zostanie wyremontowane.
Mieszkańcy dzielnicy Wrzeszcz, korzystający z przejścia pod torami biegnącymi do Portu Gdańsk, zyskują lepsze warunki przemieszczania się do sąsiedniej Letnicy. Ponad stuletnie wiaty zostały przez PKP PLK zabezpieczone i są remontowane tak, by odzyskały dawny blask.
Ocaleje zabytkowa tkanka miejska. Będzie służyć pieszym
– Projekt uwzględnia zachowanie elementów dawnego przystanku Gdańsk Kolonia. Zgodnie z decyzją konserwatora zabytków wiata na peronie i wiaty przy wyjściach z przejścia podziemnego są zachowanie i będą przypominały o obecności kolei na terenie Gdańska. Już widać odnowione, zakonserwowane i pomalowane na zielono metalowe konstrukcje – poinformował Przemysław Zieliński z biura prasowego PKP PLK. Piesi skorzystają z zabytkowej klatki schodowej przy zejściu do tunelu, natomiast wiata peronowa z ozdobną klatką schodową na peron będzie na razie cieszyć oko mieszkańców Wrzeszcza.
– Mamy do czynienia z obiektem zabytkowym wpisanym do gminnej ewidencji zabytków. Prawda jest taka, że zabytków tego typu jest na Pomorzu i w Trójmieście coraz mniej. Często przy okazji remontów i modernizacji po prostu znikają i zostają rozebrane. Podobne zagrożenie było także w przypadku modernizacji historycznej linii do Nowego Portu. Przystanek został odtworzony przez inwestora i wykonawcę właśnie jako ślad po linii pasażerskiej, która w przyszłości być może zostanie reaktywowana – powiedział w rozmowie z serwisem trojmiasto.pl rzecznik pomorskiego konserwatora zabytków Marcin Tymiński.
Czy przystanek ma szansę na powrót do roli czynnego obiektu kolejowego? Na razie nie ma takich planów, choć cień nadziei na to pojawia się w związku z planem odbudowy ruchu pasażerskiego linii do Brzeźna.
Piszemy o tym tutaj.
Windy dla lepszej komunikacji między dzielnicamiAby ułatwić przemieszczanie się wszystkich pieszych PKP PLK buduje obok wiat windy. Te obiekty bardzo pomogą pieszym w poruszaniu się pod torami, między Letnicą a Dolnym Wrzeszczem. Bo choć z peronu od lat nie odjeżdżają pociągi, to tunel pod przystankiem nadal jest intensywnie wykorzystywany. Dlatego pojawi się w nim także nowe oświetlenie.
– Obok przejścia, gotowa jest konstrukcja szybu windowego od strony ul. Modrzewskiego. Jesienią planowane jest zakończenie remontu klatki schodowej oraz budowa drugiego szybu windowego od strony ul. Narwickiej. Do końca listopada wykonawca powinien zakończyć prace, by możliwe było korzystanie z przejścia podziemnego. Na dawnym peronie konstrukcja wiaty została już zabezpieczona antykorozyjnie. Prace obejmą dach. Zakończenie wszystkich prac w obszarze przejścia i dawnego przystanku przewidziano w 2021 r. – napisał Przemysław Zieliński.
Trwający remont układu torowego przy dawnym przystanku i związany z tym remont przejścia to nie jedyny plus inwestycji dla mieszkańców. Zbudowany zostanie także nowy, 100 metrowy wiadukt drogowy w ciągu ul. Ku Ujściu. Wyremontowane lub zbudowane zostaną drogi dojazdowe. Zastąpienie przejazdu kolejowo-drogowego bezkolizyjnym skrzyżowaniem poprawi bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym oraz usprawni komunikację w mieście. Podobny efekt przyniesie modernizacja 13 przejazdów kolejowo – drogowych i przejść dla pieszych.
Koniec prac przy linii do portu w końcu 2021 roku
Prace w obszarze dawnego przystanku Gdańsk Kolonia to część dużego projektu pn. „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk”. Inwestycja znacznie poprawi warunki przewozu towarów koleją. Pojadą dłuższe, nawet 740-metrowe pociągi o obciążeniu 22,1 tony na oś. Po zakończeniu przebudowy torów i urządzeń oraz mostów i wiaduktów kolejowy transport będzie mógł zapewnić szybszy przewóz większej ilości towarów. Sprawną i bezpieczną obsługę większej liczby pociągów towarowych zapewnią nowe urządzenia oraz system sterowania ruchem kolejowym.
Projekt obejmuje m.in. przebudowę ponad 70 km torów, 13 przejazdów kolejowo – drogowych i przejść dla pieszych. O zakresie zmian w układzie torowym świadczy wymiana 221 rozjazdów. Przebudowane będą 3 mosty, 2 wiadukty oraz 18 przepustów. Wartość prac to około 1,1 mld zł. Prawie 40 proc. tej kwoty to dofinansowanie unijne ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”. Zakończenie prac planowane jest do końca 2021 r.