Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Gdańsk Główny. Dwie spółki podają dwa różne rozkłady jazdy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
30-08-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Gdańsk Główny. Dwie spółki podają dwa różne rozkłady jazdy
fot. M. Szymajda
Gruntowna przebudowa zabytkowego budynku dworca kolejowego Gdańsk Główny trwała 4 lata i kosztowała niemal 120 mln zł. Jest to najdroższa inwestycja, którą zrealizowało PKP SA w ostatnich latach. Pomimo tego pięknie odnowiona stacja znacznie odbiega funkcjonalnością od tego, czego po dworcu powinni oczekiwać pasażerowie w XXI wieku.

Wszystkie kłopoty ze 120 letnim obiektem „po nowemu” opisaliśmy w tekście Jaki jest dworzec Gdańsk Główny po 4 latach remontu?

Największym problemem w obiekcie jest system informacji pasażerskiej. Nie dość, że prezentuje bardzo ograniczą liczbę odjazdów i przyjazdów, zupełnie nie licującą z olbrzymią liczbą pociągów zatrzymujących się w stolicy Pomorza, to jeszcze robi to z kardynalnymi błędami, a nawet nie uwzględnia odjazdów niektórych pociągów.

Już 12 sierpnia zwracał na to uwagę Puls Gdańska. Przynajmniej do soboty 26 sierpnia nie zmieniło się nic. Gdybym w tym dniu polegał na informacji pasażerskiej w budynku dowrca dowiedziałbym się na przykład, że pociąg Polregio do Słupska wypadł z rozkładu jazdy (nie było go na tablicy w ogóle), nie dowiedziałbym się o 15-minutowym opóźnieniu Pociągu Słonecznego do Gdyni i 90-minutowym opóźnieniu pociągu do Kołobrzegu. System zamontowany na stacji PKP SA poprawnie odgadywał jedynie odjazd pociągu Gliwic i Lęborka. Co gorsza - na stacji próżno szukać informacji pasażerskiej.

Wystarczy jednak przejść tunelami pod perony, aby otrzymać dokładną informację o odjazdach. Tę instalowała inna spółka - PKP PLK. I niestety PKP SA i PKP PLK prezentują... dwa różne rozkłady jazdy.

Integracja systemów po otwarciu dworca

PKP SA w mailu próbuje wyjaśnić, dlaczego integracja systemów nie została wykonana przed oficjalnym otwarciem dworca, którego modernizacja, bardzo opóźniona, trwała cztery lata.

– Ze względu na rozbieżność stanowisk z głównym wykonawcą robót konieczne było zlecenie wykonawstwa zastępczego. Pozwoli to na szybsze przeprowadzenie integracji systemów, która jest właśnie wdrażana. Integracja powinna zostać zakończona w przeciągu miesiąca, aczkolwiek zależy nam, żeby stało się to jak najszybciej – powiedział Bartłomiej Sarna z biura prasowego PKP SA.

Konserwator nie pozwolił na montaż innej informacji pasażerskiej?

Dlaczego PKP SA zdecydowała się na zupełnie inne urządzenia niż PKP PLK i dlaczego pasażerowie dowiadują się w hali dworca tylko o odjazdach sześciu najbliższych pociągów, co w sezonie, w godzinach szczytu często pokrywa maksymalnie 15 minutowy okres czasu i sprawia, że wyświetlacze są niemal bezużyteczne? PKP SA ma sobie niewiele do zarzucenia.

– Szata graficzna wyświetlaczy jest zgodna z obowiązującymi przepisami w zakresie prezentowania informacji na wyświetlaczach systemu dynamicznej informacji podróżnych, w związku z tym wybór producenta urządzeń nie ma tutaj żadnego znaczenia. Wygląd, rozmiar i lokalizacja wyświetlaczy w budynku dworca Gdańsk Główny wynika również z zabytkowego charakteru obiektu i wytycznych wydanych przez konserwatora zabytków. W czasie prowadzonych prac konserwatorskich i restauratorskich PKP S.A. nie dostało zgody na montaż większych wyświetlaczy w holu, na których można by było zaprezentować większą liczbę wersów z przyjazdami i odjazdami pociągów. Przy obiektach zabytkowych inwestor nie posiada swobody w kształtowaniu przestrzeni czy lokalizacji urządzeń, co wprost wynika z ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami – odpowiedziało PKP SA.

W tej sprawie o komentarz zwróciliśmy się do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Gdańsku. Czekamy na odpowiedź z tej instytucji.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Tomaszów Maz.: Zaczyna się projektowanie remontu dworca

Pasażer

Tomaszów Maz.: Zaczyna się projektowanie remontu dworca

Kasper Fiszer 30 września 2025

PKP S.A. Ogłasza nowy program dworcowy (lista lokalizacji)

Infrastruktura

PKP S.A. Ogłasza nowy program dworcowy (lista lokalizacji)

inf. pras PKP SA, oprac. PP 25 września 2025

PKP SA: Początek modernizacji dworca w Otwocku

Infrastruktura

PKP SA: Początek modernizacji dworca w Otwocku

Redakcja/inf. pras. 10 września 2025

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Tomaszów Maz.: Zaczyna się projektowanie remontu dworca

Pasażer

Tomaszów Maz.: Zaczyna się projektowanie remontu dworca

Kasper Fiszer 30 września 2025

PKP S.A. Ogłasza nowy program dworcowy (lista lokalizacji)

Infrastruktura

PKP S.A. Ogłasza nowy program dworcowy (lista lokalizacji)

inf. pras PKP SA, oprac. PP 25 września 2025

PKP SA: Początek modernizacji dworca w Otwocku

Infrastruktura

PKP SA: Początek modernizacji dworca w Otwocku

Redakcja/inf. pras. 10 września 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij