NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Furgalski: Wnioski z Białej Księgi są optymistyczne

| Jakub Madrjas 24.11.2016 185

Furgalski: Wnioski z Białej Księgi są optymistyczne
Fot. RK
 – Z jednej strony wprowadzenie Pendolino na tory siedem lat temu, przy tamtych czasach przejazdu, na pewno nie przyniosłoby sukcesu. Z drugiej strony planuje się zamknąć warszawską linię średnicową na pięć lat, by w efekcie prac zwiększyć przepustowość o zaledwie dwie pary pociągów na godzinę. Nie wydaje się, żeby taki efekt był wart lat wyrzeczeń pasażerów – mówił podczas prezentacji najnowszej Białej Księgi przewodniczący RBF Adrian Furgalski. 
Jak podkreślał podczas prezentacji najnowszego opracowania RBF pt. Biała Księga - Kolejowe Przewozy Pasażerskie 2016 przewodniczący zarządu organizacji Adrian Furgalski, wnioski płynące z raportu skłaniają do optymizmu, ale umiarkowanego. Kolej odzyskuje pasażerów, ale martwi bardzo duży spadek udziału kolej w wykonanej pracy przewozowej (w skali kraju). – To statystyka, która pokazuje prawdziwą rolę w gospodarce danego środka transportu. I kolej pasażerska z udziałem 6 proc. jest poniżej unijnej średniej – powiedział Furgalski.

Poprawa na dworcach

Autorzy Białej Księgi zauważyli poprawę na dworcach. – Zadziałał tu efekt Euro 2012, kiedy chodziło o to, żeby uniknąć wstydu. Ale prace nie zostały wcale zatrzymane po mistrzostwach i stan dworów dalej się poprawiał. Teraz PKP SA przyjęło nowy program obejmujący aż 464 dworce, z czego można się tylko cieszyć – stwierdził ekspert.

Jak dodaje, ważne są też dworce modułowe (IDS), które są bardzo ekologiczne. – Powinniśmy też wrócić do projektu typu „Stacja Parasol”, czyli zamykanych na noc wiat na najmniejszych przystankach – wynika z prac autorów Białej Księgi. RBF popiera też postulat ustanowienia daty, do której samorządy będą mogły przejmować dworce. Zarządca, a co za tym idzie przyszłość obiektu musi być jasno określona.

Kontrowersje budzi wpływ inwestycji infrastrukturalnych na przewozy,. – Z jednej strony wprowadzenie Pendolino na tory siedem lat temu, przy tamtych czasach przejazdu, na pewno nie przyniosłoby sukcesu. Z drugiej strony planuje się zamknąć warszawską linię średnicową na pięć lat, by w efekcie prac zwiększyć przepustowość o zaledwie dwie pary pociągów na godzinę. Nie wydaje się, żeby taki efekt był wart lat wyrzeczeń pasażerów – mówił Furgalski.

Za ważne z punktu widzenia przewozów pasażerów inwestycje Biała Księga uznaje budowę wydzielonych torów dla pociągów aglomeracyjnych. Potrzebne są one w Warszawie, Poznaniu czy Trójmieście.

Dobra oferta nie do przecenienia

– Ważna dla pasażerów jest również oczywiście oferta przewozowa, czyli rozkład jazdy. Oczywiście autorzy zwracają uwagę na potrzebę taktowania pociągów, ale przyglądamy się także skomunikowaniom. Przyjmowana dzisiaj 30–minutowa granica wydaje się zbyt długa; przede wszystkim powinna zostać wprowadzona elastyczność, zależna od układu stacji – relacjonował Furgalski.

Autorzy Białej Księgi przyznają rację PKP PLK, że w warunkach intensywnych inwestycji nie da się zachować stałego rozkładu jazdy – co byłoby jednak najbardziej pożądanym stanem. – Istotna jest również liczba połączeń; jeśli gdzieś dla świętego spokoju uruchamia się dwie pary pociągów na dobę to nie należy się dziwić, że pasażerów w nich nie będzie – a zwiększy to tylko – mówił przewodniczący RBF.

Jakie innowacje w modernizacjach?

Autorzy Białej Księgi doceniają wdrożony program restrukturyzacji Przewozów Regionalnych oraz inwestycje taborowe poczynione w ostatnich latach przez PKP Intercity. – Ta ostatnia spółka wciąż ma jednak problemy. Bardzo brakuje wagonów barowych i restauracyjnych, nawet w pociągach wyższej kategorii. A do tego według naszych informacji nie ma już ani jednej sprawnej kuszetki z sześcioma miejscami w przedziale – mówi Adrian Furgalski.

– To co łączy te spółki to założenie intensywnej modernizacji taboru, zamiast zakupu nowego. Nie współgra to z rządowym Planem Odpowiedzialnego Rozwoju, bo jak innowacyjna może być modernizacja wagonu? – pytał Furgalski. Tylko nowy tabor jest szansą na krok do przodu dla polskich producentów.

Biała Księga podejmuje również m. in. temat wspólnego biletu, czy rozszerzenia oferty sprzedażowej. – W dalszym ciągu nawet u tak dużego przewoźnika jak Koleje Mazowieckie nie można kupić biletu poprzez stronę internetową. Można to za to zrobić przez komórkę – czego z kolei nie da się zrobić w Kolejach Małopolskich… – wymienia przewodniczący RBF.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Warszawa (5152)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Warszawa (5152)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5