NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Furgalski: Brak dowodów na skuteczność zamykania linii

| Łukasz Malinowski 21.09.2016 149

Furgalski: Brak dowodów na skuteczność zamykania linii
Fot. PKP Cargo
Proponowane przez PKP PLK całkowite zamykanie linii na czas prowadzenia remontów budzi kontrowersje. Czy przy braku prac w systemie 24/7 takie rozwiązanie ma rzeczywiście sens?
Pomysł zamykania linii kolejowych i całkowitego wyłączania ruchu na szlaku na czas prowadzenia prac modernizacyjnych czy remontowych nie jest nowy. Zyskał on jednak na aktualności dopiero w ostatnich latach. Realizowany przez PKP PLK program inwestycyjny jest poważnie opóźniony, a przesunięcie środków z drugiej już perspektywy finansowej UE na kolejne lata nie będzie możliwe. To zachęca do szukania i wprowadzania w życie każdego rozwiązania, które może przyczynić się do zyskania kilku tygodni czy miesięcy.

– Dotychczasowe najbardziej dotkliwe zamknięcie na linii E75 podyktowane było krytycznym opóźnieniem i walką o uratowanie funduszy europejskich. Póki co, nie ma twardych dowodów na to, że prace przy pełnym zamknięciu szlaku potrwałyby znacznie krócej, dlatego że nikt nie wymaga takiego tempa i nie przewiduje większej zapłaty wykonawcom za prace, które trwałyby niemal w systemie ciągłym – podkreśla Adrian Furgalski, wiceprezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Ostatnio w porozumieniu z samorządami zdecydowano się jednak na modernizację linii z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego w wariancie zakładającym zawieszenie ruchu pociągu na rok. W kolejce czekają jeszcze połączenia Lublina ze stolicą oraz Poznania z Warszawą i Szczecinem.

Przewoźnicy towarowi zwracają uwagę na to, że o ile pasażerowie pomimo ogromnych trudności mogę mieć jeszcze alternatywę, o tyle zamknięcie niektórych linii kolejowych dedykowanych do przewozów towarowych może doprowadzić nawet do zagrożenie sprawnego funkcjonowania kopalni i elektrowni. Odzyskania utraconych klientów i ładunków może być zaś wyjątkowo trudne. W niedawnej rozmowie z Rynkiem Kolejowym prezes PKP Cargo podkreślał, że skoro prace nie są prowadzone przez całą dobę to wykonawcy powinni zapewniać chociaż przepustowość w nocy, gdy na placu budowy i tak nic się nie dzieje.

– Pełne zamknięcie byłoby jak najbardziej wskazane pod warunkiem właściwego przygotowania trasy zastępczej. Właściwego, rozumiem tutaj nie tylko warunki związane z prędkością czy naciskiem na oś, ale także długością trasy, zdarzały się bowiem przypadki, gdy przewoźnicy musieli nadrobić kilkaset kilometrów, co kosztuje ze względu na wyższe koszty pracy i zaangażowanie taboru. Jeżeli trasy objazdowe miałyby być w ten sposób projektowane, trudno się dziwić protestom firm, które znowu pogarszają swoją konkurencyjność względem przewozów drogowych – dodaje Furgalski.

Wszystko wskazuje na to, że w najbliższych tygodniach temat ten nie przestanie zaprzątać głowy zarówno zarządcy infrastruktury jak i PKP Cargo czy innym operatorom towarowym. Być może jedynym rozwiązaniem będzie interwencja PKP SA, które chyba jako jedyne ma możliwość wpłynięcia na wypracowanie kompromisowego rozwiązania.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2022
NUMER 11/2022
Najnowszy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy” dedykowany jest wyzwaniom, które stawia przed branżą zmiana otaczającej nas rzeczywistości… wcale zresztą nie pierwsza w ostatnich latach. Oprócz tego jak zwykle zapraszamy do lektury ciekawych wywiadów z samą czołówką producentów taboru i wykonawców infrastruktury. Nie brakuje również aktualności, takich jak rozbudowa portów, powrót pociągów na Litwę czy sytuacji transportu miejskiego.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5