NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Francuskie regiony przygotowują się do liberalizacji rynku przewozów pasażerskich

| Tomasz Kościelny 20.01.2018 2,1k

Francuskie regiony przygotowują się do liberalizacji rynku przewozów pasażerskich
Fot. Claude Truong-Ngoc, CCA 3.0/Wikimedia Commons
Stowarzyszenie Regionów Francuskich zaprezentowało dokument stworzony w kontekście ważnej zmiany legislacyjnej dotyczącej kolei. Osiemnaście regionów, za pośrednictwem stowarzyszenia, przedstawiło swoje postulaty, które mają zapewnić stabilność prowadzenia połączeń kolejowych po tym, jak rynek zostanie zliberalizowany.
Dokument to efekt konsultacji przeprowadzonych między marcem a lipcem 2017 roku. Do udziału zostali zaproszeni m.in. współwłaściciele operatorów kolejowych, organy regulacyjne, zarządcy infrastruktury, związki zawodowe oraz związki pasażerów. Na kilka miesięcy przed rozpoczęciem konsultacji została powołana specjalna grupa robocza, której zadaniem była analiza planowanego otwarcia rynku.

Stowarzyszenie Regionów Francuskich w kontekście liberalizacji oczekuje transparentności, poprawy sytuacji na kolei oraz elastyczności w budowaniu oferty – w zależności od potrzeb regionu. Szef stowarzyszenia Michel Neugnot powiedział, że regiony powinny mieć głos w sprawie kształtu siatki połączeń. W myśl stanowiska wypracowanego przez stowarzyszenie, otwarcie rynku musi zapewnić elastyczność we współpracy na szczeblu region – operator – tak, aby przewozy były faktycznie dostosowane do potrzeb danego regionu i aby można było reagować na zmiany na bieżąco. Stowarzyszenie postuluje także możliwość przepływu pracowników obsługujących kolej pomiędzy firmami. – Liberalizacja nie może być przeprowadzona kosztem obsługi. Z jednej strony musi być poszanowanie pracowników, a z drugiej – możliwość zmian w systemie obsługi kolei – dodał Michel Neugnot.

W tej chwili prywatne przewozy pasażerskie funkcjonują na wybranych trasach m.in. w Austrii, Wielkiej Brytanii, Czechach, Niemczech, we Włoszech, Holandii czy w Szwecji, chociaż operatorzy podkreślają, że uzyskanie pozwoleń na prowadzenie nowych połączeń jest bardzo czasochłonne, a dodatkowo prywatni operatorzy niejednokrotnie napotykają przeszkody ze strony państwowych przedsiębiorstw.

W świetle IV Pakietu Kolejowego Francja musi przygotować niezbędną dokumentację do końca tego roku – tak aby z początkiem kolejnego można było ogłaszać przetargi na obsługę linii kolejowych w poszczególnych regionach. Umowy, na podstawie których linie kolejowe w regionach obsługuje narodowy przewoźnik SNCF Mobilités, pozwalają na zorganizowanie przetargu po wejściu w życie ustawy dotyczącej liberalizacji i prowadzenie obsługi – aż do czasu ich wygaśnięcia.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Francja (380)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Francja (380)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5