Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Strajk francuskich kolejarzy kosztował fortunę

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-07-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Strajk francuskich kolejarzy kosztował fortunę
Fot. furstjo/Pixabay
790 mln euro – tyle pieniędzy pochłonęły uciążliwe protesty, które od kwietnia do początku lipca prowadzili pracownicy państwowej kolei SNCF. Związkowcy liczyli, że dzięki strajkom rząd ugnie się i nie wprowadzi reformy przedsiębiorstwa. Działania strajkujących nie powstrzymały jednak planów prezydenta Emmanuela Macrona.

Koszty strajku zostały policzone na zlecenie władz SNCF. Dzięki szacunkom wiadomo, że każdy dzień protestów kosztował ok. 21 mln euro. Na koszt protestów w wysokości 790 mln euro składa się m.in. zwrot kosztów podróży oraz sprzedaż biletów po niższych cenach.

Jednocześnie protesty zmniejszyły koszty operacyjne SNCF o 140 mln euro. Pracownicy biorący udział w strajku ostatecznie nie otrzymali wynagrodzenia za dni protestów, a wstrzymanie kursów przełożyło się na niższe koszty energii.

Niezwykle długi strajk

Protest rozpoczął się w pierwszych dniach kwietnia. Do 28 czerwca pracownicy SNCF strajkowali łącznie przez 36 dni. Następnie podjęli decyzję o przedłużeniu akcji i zorganizowaniu dodatkowego, dwudniowego protestu w pierwszych dniach lipca. Z początkiem kwietnia, z ogromnym poparciem załogi, strajki przyniosły gigantyczne utrudnienia na kolei. Znacznie gorzej z poparciem było w czerwcu, ale utrudnienia wciąż w niektórych rejonach były dotkliwe, szczególnie że każdego dnia we Francji z usług SNCF korzysta ok. 4,5 mln osób.

Jakie zmiany w SNCF?

Senat i tak przyjął reformę przedsiębiorstwa, która zakłada m.in. odebranie części przywilejów nowym pracownikom i reorganizację struktury SNCF. W myśl reformy, grupie będą podlegać spółki akcyjne – operator i zarządca infrastruktury. Zmienią się za to warunki zatrudnienia pracowników, które obejmą wszystkich nowych członków załogi SNCF. Każdy, kto rozpocznie pracę po 1 stycznia 2020 roku, zostanie pozbawiony części funkcjonujących dziś przywilejów.

Zmiany w dużym stopniu podyktowane są ogromnym zadłużeniem SNCF oraz koniecznością przystosowania przedsiębiorstwa do funkcjonowania po otwarciu rynku dla prywatnych przewoźników. Monopol na prowadzenie przewozów SNCF utrzyma do 2020 roku na trasach dalekobieżnych, a na regionalnych – do roku 2023.

Koleje Francuskie są w tej chwili zadłużone na 47 mld euro. W związku z planowaną reformą, rząd jest gotów przejąć 35 mld euro długu SNCF.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Francja. Tanie Ouigo połączenia na klasycznych składach z lat 70

Pasażer

Francja. Tanie Ouigo połączenia na klasycznych składach z lat 70

Przemysław Farsewicz 17 kwietnia 2022

Francuski rząd będzie dotować kolejowe przewozy cargo

Biznes

Francuski rząd będzie dotować kolejowe przewozy cargo

Przemysław Farsewicz 20 września 2021

Francja będzie reaktywować swoje nocne pociągi

Pasażer

Francja będzie reaktywować swoje nocne pociągi

Michał Szymajda 21 lutego 2021

Francja. SNCF zawiesza 70 proc. połączeń TGV

Świat

Francja. SNCF zawiesza 70 proc. połączeń TGV

Magdalena Romanowska 09 listopada 2020

SNCF testuje pomiary temperatury u pasażerów kolei

Pasażer

SNCF testuje pomiary temperatury u pasażerów kolei

Magdalena Romanowska 24 lipca 2020

Zobacz również:

Francja. Tanie Ouigo połączenia na klasycznych składach z lat 70

Pasażer

Francja. Tanie Ouigo połączenia na klasycznych składach z lat 70

Przemysław Farsewicz 17 kwietnia 2022

Francuski rząd będzie dotować kolejowe przewozy cargo

Biznes

Francuski rząd będzie dotować kolejowe przewozy cargo

Przemysław Farsewicz 20 września 2021

Francja będzie reaktywować swoje nocne pociągi

Pasażer

Francja będzie reaktywować swoje nocne pociągi

Michał Szymajda 21 lutego 2021

Francja. SNCF zawiesza 70 proc. połączeń TGV

Świat

Francja. SNCF zawiesza 70 proc. połączeń TGV

Magdalena Romanowska 09 listopada 2020

SNCF testuje pomiary temperatury u pasażerów kolei

Pasażer

SNCF testuje pomiary temperatury u pasażerów kolei

Magdalena Romanowska 24 lipca 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5