NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Francja: Koniec protestów przeciwko reformie SNCF

| Tomasz Kościelny 26.06.2018 41

Francja: Koniec protestów przeciwko reformie SNCF
Fot.Alaric Favier/CC BY-SA 3.0/Wikimedia Commons
Na 27 i 28 czerwca związkowcy zaplanowali ostatnie dwa dni uciążliwego dla pasażerów strajku. Trzymiesięczna akcja nie przyniosła zamierzonych rezultatów – francuska kolej i tak zostanie zreformowana. Każdy kolejny dzień strajku pokazywał słabnące poparcie dla protestu wśród pracowników SNCF.
Od początku kwietnia, na każde pięć kolejnych dni, dwa z nich to akcja strajkowa przeciwko zmianom w strukturze Kolei Francuskich oraz okrojeniu przywilejów pracowniczych. W pierwszym, dwudniowym proteście, udział wzięło prawie 35% wszystkich pracowników SNCF. W akcji z 22 czerwca poparcie spadło do niecałych 10% całej załogi. Z protestu zaczęli wycofywać się nawet maszyniści, którzy zawsze byli najbardziej zdeterminowani do udziału w tego typu akcjach (22 czerwca protestowało ok. 38% wszystkich maszynistów).

Płacić czy nie?

Nietypowe działanie francuskich kolejarzy nastręczyło problemów interpretacyjnych samemu przedsiębiorstwu: czy jest to jeden trzymiesięczny strajk, czy 18 oddzielnych akcji. Sąd pierwszej instancji w Bobigny uznał, że każde dwa dni to niezależny protest, ale stanowisko SNCF jest w tej sprawie odmienne. Interpretacje są o tyle kluczowe, że Koleje Francuskie postanowiły wypłacić pracownikom pieniądze za urlopy zaplanowane na czas protestów. Tymczasem, w myśl zasad przedsiębiorstwa, pieniądze za przypadający na czas strajku urlop nie należą się, jeżeli protest trwał do 48 godzin. Kolej jest gotowa pieniądze wypłacić, jednak decyzja o przekazaniu środków została wstrzymana do ostatecznego rozstrzygnięcia sporu.

Zmiany na kolei i tak będą

Ostatnie dni tego gigantycznego przedsięwzięcia to raczej chęć wywiązania się z deklaracji o zażartej walce do końca, niż realna nadzieja na powstrzymanie reform, szczególnie że te zostały już przyjęte – zarówno przez Zgromadzenie Narodowe, jak i przez Senat. Prezydent Macron planuje dotrzymać słowa i uchronić SNCF przed prywatyzacją. W myśl reformy, grupie będą podlegać spółki akcyjne – operator i zarządca infrastruktury. Zmienią się za to warunki zatrudnienia pracowników, które obejmą wszystkich nowych członków załogi SNCF. Każdy, kto rozpocznie pracę po 1 stycznia 2020 roku, zostanie pozbawiony części funkcjonujących dziś przywilejów.

Zmiany w dużym stopniu podyktowane są ogromnym zadłużeniem SNCF oraz koniecznością przystosowania przedsiębiorstwa do funkcjonowania po otwarciu rynku dla prywatnych przewoźników. Monopol na prowadzenie przewozów SNCF utrzyma do 2020 roku na trasach dalekobieżnych, a na regionalnych – do roku 2023.

Koleje Francuskie są w tej chwili zadłużone na 47 mld euro. W związku z planowaną reformą, rząd jest gotów przejąć 35 mld euro długu SNCF.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Francja (250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Francja (250)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5