Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

FPS Plus przejedzie nawet 600 km bez sieci trakcyjnej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
21-09-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
FPS Plus przejedzie nawet 600 km bez sieci trakcyjnej
Mat. ARP
We wtorek 19 września zaprezentowany został nowy projekt FPS-u dla Przewozów Regionalnych i PTS, mający na celu opracowanie spalinowo-elektrycznego zespołu trakcyjnego. Jakie będą specyfikacje nowego pojazdu?

Jak informowaliśmy we wtorek, nowy pojazd będzie miał prędkość maksymalną 140 km/h dla napędu elektrycznego i 120 km/h dla napędu spalinowego. – Wyższa prędkość wydaje się niepotrzebna w ruchu regionalnym i przewoźnicy z niej nie korzystają. A za podwyższone parametry napędu dla wyższych prędkości płaci przewoźnik, a z nim pasażer – podkreślił prezes spółki H. Cegielski – FPS Hubert Stępniewicz.

Jakie pozostałe parametry będzie miał nowy pojazd? Jak zdradza „Rynkowi Kolejowemu” Stępniewicz, pojazd ma być trzyczłonowy. Każdy z nich oparty będzie na własnych wózkach. – Wózki wspólne Jakobsa mają wiele zalet, w tym zmniejszają masę pojazdu. Rodzą jednak określone problemy eksploatacyjne, utrudniają wymianę uszkodzonego członu. Postawiliśmy na niezawodność, stąd uznaliśmy, że lepszym wyborem są wózki indywidualne dla każdego z członów– podkreśla Stępniewicz. Dostępność Plusa ma sięgać 98procent.

Do 2,4 MW mocy, 370 pasażerów

FPS zakłada, że na pokładzie Plusa przewożonych będzie do 370 pasażerów. Wydzielona w pojedzie zostanie specjalna przestrzeń dla osób z ograniczoną mobilnością oraz druga – do przewozu rowerów. - To pierwszy innowacyjny projekt, który będzie realizowany w FPS od wielu lat. W przeszłości spółka kilka razy mogła stać się liderem technologicznym, ale rezygnowano z tego a podobne pomysły wdrażała konkurencja – przypomina.

Jak mówi szef FPS, moc napędu spalinowego Plusa wynosić będzie do 1,6MW napędu spalinowego, a napędu elektrycznego – 2,4 MW. – Odpowiednie skalowanie mocy jest kluczowe dla efektywności. W wielu pojazdach pełna moc jest niewykorzystywana. Z kolei przewoźnicy regionalni rzadzej korzystają z możliwości osiągnięcia prędkości 160 km/h z uwagi na ograniczenia infrastrukturalne – mówi.

To nie last mile – zasięg na pół dnia jazdy

Zaskakuje planowany zasięg Plusa. Projektanci zakładają, że pokonujący ok. 600 kilometrów dziennie pojazd od 300 kilometrów do 600 kilometrów będzie mógł pokonać wyłącznie na napędzie spalinowym. Nie będzie to zatem silnik dojazdowy typu last–mile, a prawdziwy pojazd dwutrakcyjny, o równoważnych napędach. Ma to zwiększyć elastyczność przewoźnika przy układaniu tras.

FPS zrezygnował z innego podejścia do pojazdu hybrydowego, czyli zasobników energii – jak ogniwa wodorowe, akumulatory czy superkondensatory. – Przewidujemy miejsce na zasobniki energii w późniejszym etapie, ale jako ewentualne zasilanie wspomagające. Obecnie te technologie nie mają wystarczających parametrów, żeby mogłyby realnie zostać użyte przy ciężkich pojazdach kolejowych – podkreśla Stępniewicz.

A skąd wzięła się nazwa „Plus”? Jak mówi Hubert Stępniewicz, słowo to ma wiele znaczeń. Odnosi się do łączenia – w tym przypadku linii zelektryfikowanych i niezelektryfikowanych; można je rozumieć także jako wzrost, rozwój, tu: przewozów kolejowych i samego FPS-u.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Drugi FPS Plus prawie gotowy

Tabor i technika

Drugi FPS Plus prawie gotowy

Jakub Madrjas 26 maja 2023

FPS i Newag w przetargu na hybrydy dla Pomorza

Tabor i technika

FPS i Newag w przetargu na hybrydy dla Pomorza

Jakub Madrjas 17 kwietnia 2023

FPS H. Cegielski w końcu ma prezesa

Biznes

FPS H. Cegielski w końcu ma prezesa

Jakub Rösler 17 lutego 2023

Były szef IPSz Tabor w zarządzie FPS Cegielski

Biznes

Były szef IPSz Tabor w zarządzie FPS Cegielski

Jakub Madrjas 14 września 2022

FPS Plus na targach Innotrans

Tabor i technika

FPS Plus na targach Innotrans

Jakub Madrjas 01 czerwca 2022

Wojskowe wagony PKP IC na testach w Czechach

Tabor i technika

Wojskowe wagony PKP IC na testach w Czechach

Jakub Madrjas 14 kwietnia 2022

Zobacz również:

Drugi FPS Plus prawie gotowy

Tabor i technika

Drugi FPS Plus prawie gotowy

Jakub Madrjas 26 maja 2023

FPS i Newag w przetargu na hybrydy dla Pomorza

Tabor i technika

FPS i Newag w przetargu na hybrydy dla Pomorza

Jakub Madrjas 17 kwietnia 2023

FPS H. Cegielski w końcu ma prezesa

Biznes

FPS H. Cegielski w końcu ma prezesa

Jakub Rösler 17 lutego 2023

Były szef IPSz Tabor w zarządzie FPS Cegielski

Biznes

Były szef IPSz Tabor w zarządzie FPS Cegielski

Jakub Madrjas 14 września 2022

FPS Plus na targach Innotrans

Tabor i technika

FPS Plus na targach Innotrans

Jakub Madrjas 01 czerwca 2022

Wojskowe wagony PKP IC na testach w Czechach

Tabor i technika

Wojskowe wagony PKP IC na testach w Czechach

Jakub Madrjas 14 kwietnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5