Partnerzy serwisu:
Biznes

Europejski czy amerykański model kolei towarowych?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
03-12-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Europejski czy amerykański model kolei towarowych?
Jednym z tematów poruszonych podczas paneli dyskusyjnych zorganizowanych w trakcie niedawnego Kongresu Kolejowego, było porównanie kolei towarowych działających w Europie i w USA. Dyskutanci zastanawiali się nad tym, do jakiego modelu należy dążyć i jakie kryteria czynią operatorów przewozów towarowych atrakcyjnymi dla inwestorów.

Dyskusja toczyła się w cieniu debiutu giełdowego PKP Cargo i w kontekście porównań polskiego przewoźnika towarowego do największych graczy na amerykańskim rynku – takich jak kolej BNSF, atrakcyjna dla inwestorów giełdowych. Rozmówcy byli zgodni, że kolej w Europie musi sprostać nie tylko konieczności realizacji zadań biznesowych. - Wydaje się, że np. w Niemczech kolej państwowa dźwiga bardzo ważne zadania gospodarcze, np. jest ogromnym odbiorcą produkcji tamtejszego przemysłu kolejowego – stwierdziła Maria Wasiak, członek zarządu PKP SA.

- Przewoźnicy kolejowi konkurują dziś pomiędzy sobą, wykrwawiając się. Nie współzawodniczą z operatorami drogowymi. Nie jest jednak tutaj rozwiązaniem przyjęcie modelu amerykańskiego. Unia Europejska wybrała inaczej. Nie rozumiem zresztą, dlaczego należałoby naśladować model amerykański w przewozach towarowych, a unijny – w pasażerskich – mówił Adrian Furgalski, członek zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. - Trudno porównywać sytuację naszą z tą ze Stanów Zjednoczonych – wymiar jest zupełnie inny, zarówno jeśli chodzi o przewozy towarowe, jak i pasażerskie - dodał.

- To w infrastrukturze leży rozwiązanie problemów niekonkurencyjności kolei wobec przewozów drogowych. Dobrym krokiem jest zwiększanie przepustowości, stąd mówi się o korytarzach transportowych dedykowanych przewozom towarowym, wsparcie przewozów intermodalnych, inwestycje w linie obsługujące porty morskie. Jak jednocześnie można rozpatrywać wpuszczenie na drogi megaciężarówek, które mogą doprowadzić do przejęcia nawet 50 proc. przewozów kolejowych na drogi? Myślę, że tutaj polityka europejska jest nieco schizofreniczna – zaznaczył Furgalski.

- Porównywać koleje amerykańskie i europejskie, to jak porównywać niebo i ziemię. Tam mamy ogromne odległości, maksymalne wykorzystanie posiadanych zasobów – w tym infrastruktury, budowanej i utrzymywanej jak najmniejszym kosztem. Również technologia przewozu jest zupełnie inna – w USA przewozi się np. kontenery jeden na drugim na platformie. To 800 kontenerów na pociąg, 20 tys. ton w jednym składzie – stwierdził Christian Schreyer, prezes zarządu DB Schenker Rail Polska.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Polska w 100 minut. Ale do których miast?

Infrastruktura

Polska w 100 minut. Ale do których miast?

Kasper Fiszer 28 listopada 2024

Pasażerowie są w aglomeracjach. Trzeba to wykorzystać

Biznes

Gawkowski: Kolej ma w rządzie przyjaciela

Pasażer

Gawkowski: Kolej ma w rządzie przyjaciela

Jakub Rösler 14 listopada 2024

Rekordowe zainteresowanie XIV Kongresem Kolejowym!

Biznes

Zobacz również:

Polska w 100 minut. Ale do których miast?

Infrastruktura

Polska w 100 minut. Ale do których miast?

Kasper Fiszer 28 listopada 2024

Pasażerowie są w aglomeracjach. Trzeba to wykorzystać

Biznes

Gawkowski: Kolej ma w rządzie przyjaciela

Pasażer

Gawkowski: Kolej ma w rządzie przyjaciela

Jakub Rösler 14 listopada 2024

Rekordowe zainteresowanie XIV Kongresem Kolejowym!

Biznes

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5