Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

České dráhy żegnają legendarne elektrowozy serii 151 [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
27-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
27-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Już wkrótce lokomotywy elektryczne serii 151, które prowadziły w Czechach pociągi ekspresowe z prędkością 160 km/h, zostaną wycofane z regularnej służby. Ten sam los spotka także dwusystemowe elektrowozy serii 371. Na początku marca mają zostać przeniesione do rezerwy, a następnie wystawione na sprzedaż. 

Eksploatowane przez České dráhy, czeskiego narodowego przewoźnika kolejowego, lokomotywy elektryczne serii 151 powstały w latach 1992-2002 w wyniku przebudowy elektrowozów serii 150, wyprodukowanych w 1978 roku. Łącznie przebudowano do tego typu 13 spośród 27 powstałych maszyn serii 150. Największą korzyścią płynącą z przebudowy było podniesienie maksymalnej prędkości eksploatacyjnej ze 120 km/h do 160 km/h, co umożliwiło prowadzenie pociągów ekspresowych. Są to elektrowozy jednosystemowe, pracujące w systemie zasilania 3 kV DC, a ich moc wynosi aż 4 MW. Z kolei w latach 1994-2004 do typu 371 przebudowano również 7 dwusystemowych lokomotyw elektrycznych serii 372 – także w tym przypadku efektem było zwiększenie maksymalnej prędkości eksploatacyjnej do 160 km/h.

Jak poinformowały ČD, w dniu 7 marca obydwie serie zakończą służbę w regularnym ruchu rozkładowym. Elektrowozy serii 151, określane popularnie jako “banan” lub “dvojka”, przejdą do rezerwy i będą wykorzystywane tylko w sytuacjach awaryjnych. Dotychczas eksploatowano 10 sztuk tych maszyn, a także 4 sztuki serii 150.2, które mogą rozpędzić się do 140 km/h. Zostaną zastąpione przez znacznie nowsze maszyny serii 162. Dwie lokomotywy elektryczne serii 372 mają jeszcze pojawiać się w tym roku na czele sezonowych pociągów przyspieszonych łączących Ústí nad Labem i Drezno, ale ich los także został już przesądzony. Przyczyną decyzji czeskiego przewoźnika jest zakup nowego taboru, a także dążenie do ujednolicenia floty.

– Kontynuujemy ujednolicanie i odmładzanie naszego taboru. Umożliwi to uproszczenie procesów utrzymaniowych i zmniejszenie kosztów eksploatacji. Dziś nasza flota składa się z dużej liczby różnych typów lokomotyw. Obecnie wycofywane są z regularnej eksploatacji lokomotywy serii 150.2 i 151. W ciągu roku albo 2 lat dołączą do nich ostatnie lokomotywy serii 242 i 371. Także seria 163 jest stopniowo wycofywana. To samo czeka za ok. 2 lata serię 854 (spalinowe wagony silnikowe – red.), zaś podstawą naszej floty lokomotyw elektrycznych będą seria 362 i Siemens Vectron – mówi Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego ČD odpowiedzialny za przewozy pasażerskie.

Przypomnijmy, że ČD zamówiły aż 50 lokomotyw elektrycznych w Siemens Vectron w nowym wariancie o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 230 km/h, co umożliwi np. pełne wykorzystanie parametrów linii kolejowej Berlin – Hamburg w przypadku połączeń międzynarodowych, czy też częściowe wykorzystanie parametrów nowych linii kolei dużych prędkości, które wkrótce mają zacząć powstawać w Czechach. Nie jest zresztą przesadą stwierdzenie, że w Czechach trwa obecnie rewolucja taborowa, a tylko ČD przeznaczyły w ubiegłym roku na zakup nowego taboru największe środki finansowe w historii. Plany na bieżący rok opisywaliśmy szerzej na łamach “Rynku Kolejowego”.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pierwszy Vectron na 230 km/h dotarł do Czech [zdjęcia]

Tabor i technika

Pierwszy Vectron na 230 km/h dotarł do Czech [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 13 sierpnia 2025

Renfe przekaże Leo Express pociągi Talgo?

Biznes

Renfe przekaże Leo Express pociągi Talgo?

Mikołaj Kobryński 08 sierpnia 2025

Od 31 sierpnia czeskie pendolino pojedzie 200 km/h

Infrastruktura

Od 31 sierpnia czeskie pendolino pojedzie 200 km/h

Przemysław Jezierski 10 sierpnia 2025

PKP Intercity rozważa doposażenie Edyt w ETCS

Tabor i technika

PKP Intercity rozważa doposażenie Edyt w ETCS

Mikołaj Kobryński 07 sierpnia 2025

Budamar wydzierżawił Dragony 2 od Akiem

Biznes

Budamar wydzierżawił Dragony 2 od Akiem

Mikołaj Kobryński 26 marca 2025

Zobacz również:

Pierwszy Vectron na 230 km/h dotarł do Czech [zdjęcia]

Tabor i technika

Pierwszy Vectron na 230 km/h dotarł do Czech [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 13 sierpnia 2025

Renfe przekaże Leo Express pociągi Talgo?

Biznes

Renfe przekaże Leo Express pociągi Talgo?

Mikołaj Kobryński 08 sierpnia 2025

Od 31 sierpnia czeskie pendolino pojedzie 200 km/h

Infrastruktura

Od 31 sierpnia czeskie pendolino pojedzie 200 km/h

Przemysław Jezierski 10 sierpnia 2025

PKP Intercity rozważa doposażenie Edyt w ETCS

Tabor i technika

PKP Intercity rozważa doposażenie Edyt w ETCS

Mikołaj Kobryński 07 sierpnia 2025

Budamar wydzierżawił Dragony 2 od Akiem

Biznes

Budamar wydzierżawił Dragony 2 od Akiem

Mikołaj Kobryński 26 marca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij