NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

České dráhy zainteresowane zakupem Flirtów od Leo Expressu

| Michał Szymajda, Jakub Madrjas 29.01.2019 108

České dráhy zainteresowane zakupem Flirtów od Leo Expressu
Flirt Leo ExpressFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
České dráhy chcą odkupić od Leo Expressu 5 elektrycznych zespołów trakcyjnych Flirt. Problem w tym, że obecnie to 100% jeżdżącego także z Pragi do Krakowa, taboru prywatnej spółki.
Chęć sprzedaży pięcioczłonowych, bardzo wygodnych Flirtów, nie wydaje się zbyt logiczna, jeśli weźmiemy pod uwagę plany rozwojowe firmy. M.in. chęć wydłużenia relacji jednego z pociągów Praga – Kraków aż do granicy polsko-ukraińskiej. Obecnie bowiem Leo Express... nie ma innego taboru kolejowego, którym można byłoby wozić pasażerów.

Do informacji na temat ewentualnej transakcji dotarł czeski portal „zdopravy.cz”, którą potwierdził w kilku źródłach. Także “Rynkowi Kolejowemu” udało się nieoficjalnie potwierdzić, że transakcja jest poważnie rozpatrywana przez obie strony.

Kredyt ciągnie w dół Leo Express

Flirty, które zaczęły jeździć w barwach Leo Express w grudniu 2012 roku, kosztowały ok. miliard koron (ok. 160 milionów złotych). Pociągi kupione zostały na kredyt, który, po kryzysie finansowym, nie był najkorzystniejszy. Według danych finansowych za 2017 roku, spłacono nieco więcej niż połowę pożyczki zaciągniętej na pociągi, jednak Leo Express wciąż przynosi przez spłatę długów straty. Spółka nie ma też możliwość zrestrukturyzowania długu. Taką możliwość ma natomiast duża państwowa firma, jaką są České dráhy. Dla przewoźnika państwowego to również szansa – mógłby pozyskać kilkuletnie składy, dedykowane do obsługi głównych czeskich magistral, w korzystnej cenie. Nieoficjalnie mówi się, że pociągi mogłyby jeździć z Pragi do Děčína.

Leo Express pozostanie na torach

Leo Express nie komentuje sprawy, ale według informacji “RK”, przewoźnik wcale nie chce wycofywać się z kolei. Jak pisaliśmy, startuje w przetargach na obsługę linii regionalnych, na co zagwarantował sobie tabor.

Co najważniejsze: przewoźnik czeka na nowe pociągi z CRRC, na które Chińczycy zapewnili Leo Express korzystne finansowanie zakupu. Sprzedaż Flirtów i zakup na ich miejsce chińskich jednostek byłaby opłacalna dla przewoźnika, wymiana taboru musiałaby się jednak odbywać płynnie. Kluczową kwestią jest w tej sytuacji to, kiedy Chińczykom uda się dostarczyć i – co równie ważne – dopuścić nowe pociągi do ruchu.

Aby jeździć do Polski elektrycznymi zespołami trakcyjnymi marki CRRC Leo Express będzie musiało uzyskać na to zezwolenia od Urzędu Transportu Kolejowego. Biorąc pod uwagę czas uzyskania dopuszczeni do Flirtów Leo Expressu, które uzyskały możliwość jazdy po polskich torach, może to potrwać nawet kilkadziesiąt miesięcy.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Czechy (480)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Czechy (480)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5