NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

České dráhy zainteresowane zakupem Flirtów od Leo Expressu

| Michał Szymajda, Jakub Madrjas 29.01.2019 6,2k

České dráhy zainteresowane zakupem Flirtów od Leo Expressu
Flirt Leo ExpressFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
České dráhy chcą odkupić od Leo Expressu 5 elektrycznych zespołów trakcyjnych Flirt. Problem w tym, że obecnie to 100% jeżdżącego także z Pragi do Krakowa, taboru prywatnej spółki.
Chęć sprzedaży pięcioczłonowych, bardzo wygodnych Flirtów, nie wydaje się zbyt logiczna, jeśli weźmiemy pod uwagę plany rozwojowe firmy. M.in. chęć wydłużenia relacji jednego z pociągów Praga – Kraków aż do granicy polsko-ukraińskiej. Obecnie bowiem Leo Express... nie ma innego taboru kolejowego, którym można byłoby wozić pasażerów.

Do informacji na temat ewentualnej transakcji dotarł czeski portal „zdopravy.cz”, którą potwierdził w kilku źródłach. Także “Rynkowi Kolejowemu” udało się nieoficjalnie potwierdzić, że transakcja jest poważnie rozpatrywana przez obie strony.

Kredyt ciągnie w dół Leo Express

Flirty, które zaczęły jeździć w barwach Leo Express w grudniu 2012 roku, kosztowały ok. miliard koron (ok. 160 milionów złotych). Pociągi kupione zostały na kredyt, który, po kryzysie finansowym, nie był najkorzystniejszy. Według danych finansowych za 2017 roku, spłacono nieco więcej niż połowę pożyczki zaciągniętej na pociągi, jednak Leo Express wciąż przynosi przez spłatę długów straty. Spółka nie ma też możliwość zrestrukturyzowania długu. Taką możliwość ma natomiast duża państwowa firma, jaką są České dráhy. Dla przewoźnika państwowego to również szansa – mógłby pozyskać kilkuletnie składy, dedykowane do obsługi głównych czeskich magistral, w korzystnej cenie. Nieoficjalnie mówi się, że pociągi mogłyby jeździć z Pragi do Děčína.

Leo Express pozostanie na torach

Leo Express nie komentuje sprawy, ale według informacji “RK”, przewoźnik wcale nie chce wycofywać się z kolei. Jak pisaliśmy, startuje w przetargach na obsługę linii regionalnych, na co zagwarantował sobie tabor.

Co najważniejsze: przewoźnik czeka na nowe pociągi z CRRC, na które Chińczycy zapewnili Leo Express korzystne finansowanie zakupu. Sprzedaż Flirtów i zakup na ich miejsce chińskich jednostek byłaby opłacalna dla przewoźnika, wymiana taboru musiałaby się jednak odbywać płynnie. Kluczową kwestią jest w tej sytuacji to, kiedy Chińczykom uda się dostarczyć i – co równie ważne – dopuścić nowe pociągi do ruchu.

Aby jeździć do Polski elektrycznymi zespołami trakcyjnymi marki CRRC Leo Express będzie musiało uzyskać na to zezwolenia od Urzędu Transportu Kolejowego. Biorąc pod uwagę czas uzyskania dopuszczeni do Flirtów Leo Expressu, które uzyskały możliwość jazdy po polskich torach, może to potrwać nawet kilkadziesiąt miesięcy.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Czechy (854)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Czechy (854)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5