NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

České dráhy, RegioJet i Leo Express na plusie

| Michał Szymajda 03.05.2019 2,7k

České dráhy, RegioJet i Leo Express na plusie
Regionalny pociąg CD w Nowym JiczinieFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Wynik finansowy Grupy České dráhy za rok 2018 przyniósł skonsolidowany zysk w wysokości 1,185 miliarda koron, czyli, w przeliczeniu na złotówki - prawie 200 mln zł. To więcej o około 200 milionów koron niż rok wcześniej. České dráhy czwarty rok z rzędu przynoszą zysk.
Wszystkie spółki holdingu, w tym macierzysta spółka akcyjna České dráhy, znalazły się na plusie, jednak główna działalność, czyli przewozy pasażerskie, przyniosły stratę po dwuletnich wzrostach. CD straciły na tym biznesie 230 milionów (ok. 38 mln zł), choć rok temu przyniosły niewielki zysk w wysokości 6 milionów koron.

Według zarządu ČD jest kilka powodów pogorszenia sytuacji finansowej na tym polu. Należy do nich zbyt niski poziom finansowania transportu regionalnego w niektórych regionach, gdzie ČD wykonują usługi, rosnące wydatki na energię elektryczną, olej napędowy i pracowników, a także duża liczba zamknięć szlaków, gdzie konieczne jest zapewnienie autobusowej komunikacji zastępczej. Prezes spółki podkreśla, że w 2017 roku w rozliczeniach finansowych przewoźnikowi pomogła mocna pozycja czeskiej korony, czego zabrakło w 2018 roku.

– W 2019 roku spodziewamy się wzrostu cen energii elektrycznej i oleju napędowego o około 540 milionów koron w roku bieżącym. Musimy też aktywniej działać na rynku pracy, by zachęcić przyszłych kolejarzy do wyboru zawodu, bądź pozostania u nas. Koszty osobowe wzrosły w ubiegłym roku wzrosły z 8,2 do 8,9 mld koron – powiedział dla portalu zdopravy.cz członek zarządu Kolei Czeskich. Radek Dvořák. W spółce już w tej chwili braku ok. 250 maszynistów, przez co pozostający w pracy biorą więcej, zgodnych z regulaminem, nadgodzin.

Mocniejsze są także kolejowe spółki prywatne w Czechach. RegioJet zarobił w 2018 roku 101 milionów koron (16,8 mln zł.). Leo Express zarobił z kolei 90 mln koron. (15 mln zł). Obie spółki prowadzą przewozy wyłącznie na liniach, gdzie wprowadzono otwarty dostęp, nie są więc dotowane przez państwo. Ale od grudnia 2019 obie będą realizowały kontrakty u przewoźników samorządowych. Tam ich usługi, wybrane w drodze przetargu, będą dotowane przez samorządy.

Więcej o wynika przewozowych na czeskich kolejach pisaliśmy tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Czechy (854)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Czechy (854)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5