NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

EP Logistics przewiozło zboże z Rumunii do Niemiec koleją

| Jakub Madrjas 05.08.2021 2,6k

EP Logistics przewiozło zboże z Rumunii do Niemiec koleją
Fot. EP Logistics
EP Logistics przewiozło zboże z Rumunii do Niemiec koleją
EP Logistics przewiozło zboże z Rumunii do Niemiec koleją
EP Logistics przewiozło zboże z Rumunii do Niemiec koleją
Czeska grupa EP uruchomiła przewozy zboża koleją z Rumuni do Niemiec. Powrót do transportu produktów rolnych po szynach wydatnie wsparło m.in. zniesienie opłat za dostęp do infrastruktury w Niemczech i zastosowanie lokomotywy wielosystemowej.
Pierwszy pociąg został zrealizowany w lipcu. Załadunek odbył się w Sântana w zachodniej Rumunii, a stacją docelową była Brema w północnych Niemczech. Pociąg miał przejechać przez Węgry, Słowację, Czechy i prawie całe Niemcy. Niestety nie obyło się bez przeszkód – ulewne deszcze spowodowały zalanie przejścia granicznego Decin – Bad Schandau oraz konieczność objazdu przez Polskę. Na całej trasie wykorzystana została wielosystemowa lokomotywa Siemens Vectron MS.

Do EP należało nie tylko wykonanie przewozu – spółki z holdingu zajęły się kompleksową usługą dla podmiotów kupujących zboże w Niemczech. – Nasza firma EP Resources DE dokonuje zakupów surowca w Rumunii i na Węgrzech na rzecz kontrahentów niemieckich, a EP Logistics Int. organizuje dostawę – powiedział Brian Pape szef EP Resources w Hamburgu, dodając, że możliwość zbudowania kompleksowej oferty daje EP dużą przewagę konkurencyjną.

Wracają przewozy produktów rolnych koleją

W przeciągu ostatnich dwóch dekad rolnictwo oraz przemysł przetwórczy odchodziły, z przyczyn ekonomicznych i trudności operacyjnych, od transportu kolejowego. Jednakże od kilku lat możemy zaobserwować odwrotny trend, a transport kolejowy produktów rolniczych z Europy Środkowo-Wschodniej do krajów zachodnich osiąga dwucyfrową dynamikę wzrostu. Trend ten wzmacnia niestabilny, a przeważnie niski poziom wód w rzekach wykorzystywanych do transportu płodów rolnych, przede wszystkim Dunaju.

Kolejnym elementem wspierającym ten trend jest polityka eliminacji gazów cieplarnianych i związane z tym wsparcie finansowe dla przenoszenia transportu z ciężarówek na kolej. Należy zauważyć, że w Niemczech została od czerwca praktycznie wyeliminowana opłata za dostęp do infrastruktury kolejowej (zniżka wynosi 99%). Dzięki temu udział kolei w transporcie produktów rolnych w regionie Europy Środkowej sięgnął już 19%, choć liderem wciąż pozostaje transport drogowy (47%).

– Szacujemy wolumeny produktów rolnych przewożonych z Europy Środkowej na Zachód, przede wszystkim do Niemiec i Włoch, na około 14 mln ton – powiedział Zbigniew Klepacki, prezes EP Logistics International a.s. w Pradze. – Aby obsłużyć takie transporty, trzeba mieć dobrze funkcjonujące operacje kolejowe we wszystkich krajach naszego regionu, a EP Logistics International je posiada. Lecz najważniejsza jest zmiana myślenia o biznesie kolejowym. Należy oferować zintegrowany produkt (transport kolejowy oraz dodatkowe usługi) oraz myśleć w kategorii korytarzy transportowych, a nie wyłącznie przewozów krajowych – podsumowuje.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5