NUMER 04/2021
NUMER 04/2021
Temat numeru:
Maszyniści
szukaj
Śledź nas:

Odejście od węgla na kolei musi być stopniowe

| Roman Czubiński 16.03.2021 14

Odejście od węgla na kolei musi być stopniowe
Zdjęcie ilustracyjnefot. Airman 1st Class Nadine Y. Barclay, U.S. Air Force
Polska kolej jeszcze długo będzie musiała wykorzystywać prąd wytworzony w dużej mierze z węgla. Aby przyspieszyć proces dekarbonizacji, może jednak budować za unijne pieniądze hybrydowe elektrownie gazowo-słoneczno-wiatrowe. Dodatkowym atutem takiego rozwiązania będzie uniezależnienie się od dostawców zewnętrznych – powiedział podczas konferencji „Nowe technologie w branży kolejowej” wiceprezes zarządu Stowarzyszenia Energii Odnawialnej Włodzimierz Ehrenhalt.
Mówca rozpoczął swoje wystąpienie od zwrócenia uwagi, że kolej pasażerska i towarowa korzystają z energii w inny sposób, należy więc w inny sposób podejść do kwestii ich śladu węglowego. – Oba rodzaje kolei są jednak najtańszym pewnym środkiem przemieszczania się – zaznaczył, zastrzegając, że transport wodny ze względu na zależność m. in. od poziomu wody i warunków pogodowych nie powinien być uważany za pewny.

Zdaniem przedstawiciela stowarzyszenia w polskich warunkach dekarbonizacja kolei będzie procesem ewolucyjnym – zwłaszcza w przypadku przewozów towarowych, w których mniejszą rolę odgrywają kwestie wizerunkowe. Udział energii pozyskiwanej z węgla w całym bilansie jeszcze długo będzie duży, nawet kiedy przestanie ona dominować. – Nie da się z powodów technicznych zlikwidować Bełchatowa czy Turoszowa. Zamykanie bloków nadkrytycznych byłoby bardzo nieracjonalne. Polska zaczyna mieć jednak ogromny deficyt „zielonej” energii dla producentów dóbr na rynek UE – zauważył Ehrenhalt. – Dziś produkujemy ok. 24 TWh rocznie, a będziemy potrzebować co najmniej 40 TWh. W ciągu 5 lat roczny deficyt znacząco przekroczy poziom 20 TWh. Jedyna droga do zmiany tego stanu to farmy wiatrowe na lądzie i wielkopowierzchniowa fotowoltaika. Inwestycje w te dziedziny trzeba rozpocząć natychmiast – podkreślił prelegent. W przeciwnym razie grozi nam wycofanie się z Polski wielu producentów.

We własne OZE – podobnie jak już dziś robi to wiele średnich i dużych firm – może inwestować także kolej. – Nie jest wielkim problemem wykonanie odpowiednich instalacji na terenach kolejowych i na dachach budynków. Warto pamiętać, że 37% środków z Funduszu Odbudowy ma zostać przeznaczonych na „zieloną” energetykę – zwrócił uwagę Ehrenhalt.

Wiceprezes stowarzyszenia wyraził sceptycyzm co do perspektyw szybkiego wdrożenia energetyki wodorowej. – Jest to przyszłość obiecująca, ale dość odległa – ocenił. W kolejnictwie, mimo niewątpliwego potencjału, skala zastosowania wodoru jeszcze długo nie będzie powszechna. – Upłynie wiele czasu, zanim lokomotywy wodorowe będą miały szanse konkurowania ekonomicznie z elektrycznymi. „Zielony” wodór (w przeciwieństwie do „szarego”, technologicznego, który masowo w Polsce produkujemy) jeszcze długo będzie drogi. Można jednak stosować tabor wodorowy na tych liniach, których nie będzie opłacało się elektryfikować, i w lokomotywach manewrowych – przewidywał Ehrenhalt. Wodór będzie też ważnym narzędziem ograniczania emisyjności miejskiego transportu samochodowego.

Z powodu wspomnianego wcześniej ewolucyjnego charakteru dekarbonizacji cała polska gospodarka w stadium przejściowym będzie musiała używać gazu jako źródła energii. Zdaniem prezesa Komisja Europejska z pewnością zgodzi się na takie rozwiązanie. Daje to szansę na osiągnięcie przez kolej samowystarczalności energetycznej. – Instalacja elektrowni hybrydowej, opartej na połączeniu turbiny wiatrowej z panelami fotowoltaicznymi i silnikiem gazowym, jest dziś prosta, szybka i dość tania. Dzisiejsze wiatraki mają ok. 40% efektywności energetycznej. Pozwoli to PKP na stabilną produkcję prądu na własne potrzeby i na odprowadzanie nadwyżek do sieci. Trzeba tylko aplikować na ten cel o fundusze UE – przekonywał Ehrenhalt.

– Największym zagrożeniem dla kolei jest scenariusz, w którym nie znajdzie ona dla siebie miejsca w nowej gospodarce. Jeśli chce przetrwać i być dynamicznym przedsiębiorstwem, poszczególne spółki muszą przygotować programy zmian i znaleźć sposób na prosperowanie w nowej rzeczywistości. Powinny znaleźć się w nich takie zagadnienia, jak turystyka kolejowa, przewóz przesyłek czy zapewnienie pasażerom podróży „od drzwi do drzwi”. Jestem spokojny, że również na ten cel znajdą się unijne pieniądze. Trzeba tylko o to wystąpić i realizować te programy – zakończył wiceprezes SOE.

Artykuł powstał na bazie wypowiedzi z konferencji Nowe technologie w branży kolejowej zorganizowanej przez TOR Konferencje. Zachęcamy do udziału w naszych wydarzeniach!
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45614)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45614)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2021
NUMER 04/2021
W najnowszym numerze przeczytają państwo raport na temat bardzo ważny dla przyszłości kolei: pracy maszynistów. Oprócz tego polecamy przekrojowe materiały o Kolei Dużych Prędkości na świecie, planach modernizacji warszawskiej linii średnicowej czy problemach z budową Szybkiej Kolei Miejskiej w Szczecinie. Jak zawsze nie brakuje też ciekawych rozmów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5