Do poolu taborowego ELL Polska Asset dotarła pierwsza zamówiona lokomotywa Siemens Vectron w wersji wielosystemowej. Pojazd ma już pierwszego użytkownika: wynajęła go firma Bahnoperator. To pierwsza lokomotywa Vectron MS dla polskiego odbiorcy z homologacją obejmującą Włochy – informuje Siemens Mobility.
Według danych producenta polscy operatorzy i przewoźnicy kolejowi zakupili już ponad 170 elektrycznych lokomotyw Siemensa (ok. 5,8% z ponad 2900 sztuk sprzedanych w całej Europie). Odbiorcą kolejnych egzemplarzy została polska spółka ELL Polska Asset. W ostatnich dniach jej przedstawiciele odebrali w Poznaniu pierwszą z dwóch zamówionych lokomotyw Vectron MS. Zakup dwóch elektrowozów, przeznaczonych do prowadzenia pociągów intermodalnych, został dofinansowany ze środków Unii Europejskiej ujętych w Krajowym Planie Odbudowy.
Lokomotywy ELL będą miały dopuszczenie do ruchu w 11 krajach: Polsce, Niemczech, Austrii, Włoszech, Czechach, Słowacji, Węgrzech, Rumunii, Bułgarii, Słowenii oraz Chorwacji. Ich moc to 6,4 MW przy zasilaniu napięciem przemiennym i 6,0 MW pod napięciem stałym. Pojazdy są wyposażone w system ETCS zgodny z obecnie obowiązującymi specyfikacjami (Baseline 3).
Vectrony z opisywanego zamówienia mają być wykorzystywane przede wszystkim do obsługi połączeń między Azją a terminalami intermodalnymi we Włoszech. Ich użytkownik, Grupa Bahnoperator, zamierza dzięki nim skrócić czas przewozu, poprawiając efektywność w logistyce transgranicznej.
– Rozbudowa naszej floty stanowi wyraźny sygnał dla zrównoważonego rozwoju i międzynarodowej integracji w kolejowym transporcie towarowym – mówi cytowany w komunikacie Siemensa prezes Grupy Bahnoperator Marcel Stein. Firma chce oferować bardziej wydajny, bezpieczny i przyjazny dla środowiska transport ładunków na trasach łączących Europę i Azję. Współpraca z ELL i Siemens Mobility ma wpisywać się w tę strategię.
Nie jest to pierwsza lokomotywa Vectron kupiona przez ELL i wynajęta od tej spółki przez Bahnoperator.
Poprzednie egzemplarze miały jednak krótszą listę krajów, w których mogły prowadzić pociągi: nie było na niej m. in. Włoch (mogły za to wjeżdżać do Holandii). Bahnopeator, który wszedł na polski rynek w 2021 r.,
wynajmował Vectrony także od Cargounit, a lokomotywy Gama ze spalinowym modułem dojazdowym – także
od Rail Capital Partners.