NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Elisabeth Werner: Nowe technologie poprawią kolej bez wielkich inwestycji w tory

| Michał Szymajda 20.02.2020 3,1k

Elisabeth Werner: Nowe technologie poprawią kolej bez wielkich inwestycji w tory
Fot. Michał Szymajda (zdjęcie ilustracyjne)
W ciągu 10 następnych lat, bez olbrzymich nakładów finansowych na infrastrukturę torową, będziemy w stanie osiągnąć znaczne usprawnienie ruchu pociągów. Wszystko dzięki technice, która otwiera przed nami zupełnie nowe możliwości na istniejących systemach kolejowych – powiedziała Elisabeth Werner podczas „9th International Railway Summit” odbywającego się w Warszawie.
Elisabeth Werner, dyrektor wydziału transport lądowego w DG Move przy Komisji Europejskiej, zwracała uwagę na różne aspekty tego, jak technologia zmieni w najbliższych latach kolej.

– Kolejowy system łączności GSM-R, jaki obecnie znamy, zostanie zastąpiony komunikacją opartą na technologii 5G – powiedziała Werner i dodała, że oferuje on sporo większe możliwości niż GSM-R. Będzie on pozwalać na przesyłanie większej ilości informacji, umożliwi też ich gromadzenie i tworzenie "Big Data". Zdaniem przedstawicielki DG MOve technologia będzie implementowana po 2025 roku. Co ciekawe: w Polsce trwa własnie budowa systemu GSM-R, za który odpowiedzialna jest Nokia. Ma być gotowy w 2023 roku i obejmować zasięgiem 14 tysięcy linii kolejowych. Realizacja tego kontraktu dla PKP PLK jest opóźniona.

Spore możliwości zdaniem przedstawicielki DG Move tkwią także w wykorzystaniu technologii kosmicznej. – Dzięki systemom satelitarnym możemy z łatwością lokalizować pociągi i pilnować dystansu między nimi, co przyczyni się do poprawy przepustowości. Wiedza o położeniu pociągów przyda się także pasażerom, którzy już otrzymują, w większości państw europejskich, niezawodną informację o tym gdzie jest rzeczywiście znajduje się ich środek transportu – dodała Werner.

Nowoczesne systemy informatyczne, zdaniem Elisabeth Werner, będą wkrótce odpowiedzialne za wskazanie pasażerom nie tylko punktualności pociągów, ale też pomogą wybrać ten najmniej zapełniony kurs. Gdy łatwiej rozłożymy potoki pasażerskie, skorzystamy na tym wszyscy.

– Sprawdzamy jak może poprawić komunikację kolejową automatyzacja. Wychodzi na to, że w systemach metra może ona doprowadzić do aż 50-procentowego ograniczenia zużycia energii elektrycznej – powiedziała. Do 2022 Unia Europejska ma sprecyzować zasady prawne i techniczne ramy tego, czym nazywamy pełną automatyzację w transporcie.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Europa (313)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Europa (313)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5