NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Elektryfikacja linii kolejowych na Litwie sporą szansą dla polskich firm

| Michał Szymajda 10.01.2018 2,7k

Elektryfikacja linii kolejowych na Litwie sporą szansą dla polskich firm
Czeski ezt w barwach LG na stacji w WilnieFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Spory projekt dotyczący elektryfikacji 350 kilometrów linii kolejowych na Litwie już stał się oczkiem w głowie kilku polskich firm z branży energetycznej. Możliwe, że także polscy producenci taboru kolejowego będą zainteresowani dostawą lokomotyw elektrycznych do naszego wschodniego sąsiada.
Lietuvos Geležinkeliai (Koleje Litewskie) ogłosiły właśnie, że w tym roku dojdzie do rozpisania przetargów związanych z elektryfikacją 350-kilometrowego odcinka linii magistralnej pomiędzy nadmorską Kłajpedą i podwileńskim Landwarowem (Lentvaris), gdzie znajduje się już sieć trakcyjna na szlaku Wilno – Kowno.

Wstępne kosztorysy mówią o tym, że całkowity koszt prac wyniesie ok. 400 mln euro, choć LG liczą na spore oszczędności, nawet do 150 mln euro. Koniec prac przy elektryfikacji zaplanowano na 2022 rok. Ważnym elementem projektu będzie zakup od 40 do 50 elektrowozów, czym z pewnością zainteresowane będą polskie firmy, m.in. Pesa, której autobusy szynowe z powodzeniem kursują już po litewskich torach.

Obecnie zaledwie 7% litewskiej sieci kolejowej jest zelektryfikowana. Realizacja wspomnianej wyżej inwestycji na najważniejszej magistrali pozwoli na zwiększenie procenta linii „pod drutem” do około 35%. Umożliwi to uruchomienie 75% składów cargo ciągniętych elektrowozami i przestawi około 65% ruchu pasażerskiego na trakcję elektryczną. W tym celu poczyniono już inwestycje w czeskiej Skodzie, która dostarczyła LG 13 piętrowych zespołów trakcyjnych EJ575, znanych w kraju produkcji jako CityElefant.

Zainteresowanie rynkiem litewskim wyraziła już na łamach „RK” PKP Energetyka, która na Litwie powołała spółkę Railen Baltics i nie ukrywa, że zamierza elektryfikować linię Kłajpeda – Landwarów. Więcej na ten temat piszemy tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Litwa (187)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Litwa (187)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5