Partnerzy serwisu:
Pasażer

Ekspresem przez media: Czesi kończą dotowanie szybkich pociągów ČD

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-04-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Ekspresem przez media: Czesi kończą dotowanie szybkich pociągów ČD
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.plCzeskie Ministerstwo Transportu kończy dotowanie szybkich pociągów ČD
Jednym z najgorętszych newsów pochodzących od naszych południowych sąsiadów jest ten dotyczący zakończenia dotowania najszybszych pociągów uruchamianych przez ČD.

Proces liberalizacji na czeskiej kolei rozszerza się. Ministerstwo Transportu zadecydowało o ukończeniu udzielania dotacji pociągom ČD w kategoriach Ex, EC i IC jeżdżących z Pragi w kierunku kraju zlińskiego i dalej na Słowację. Decyzja jest motywowana faktem, iż relację tę w pociągach najwyższej kategorii obsługuje również prywatny przewoźnik LeoExpress (połączenie Praha-Staré Město u Uherského Hradiště). Dotowane nadal mają pozostać pociągi ČD kategorii R (pospieszne) w ramach zajištění dopravní obslužnosti (ustawowe zapewnienie dostępu do transportu zbiorowego). České dráhy połączenia w kategoriach Ex, EC i IC będą mogły wykonywać wyłącznie na zasadach komercyjnych.

Czytaj również tekst „Czesi cofną liberalizacje przewozów pasażerskich?“

Czesi planują stworzyć krajowy pool taborowy


Prywatni przewoźnicy planują wykorzystać część państwowej dotacji na zakup nowych pociągów, którą niedawno uchwalił czeski rząd. 3 mld z 20 mld koron dotacji pragnie uzyskać właściciel grupy Student Agency Radim Jančura (operator pociągów RegioJet), którego pomysł również podchwycił szef LeoExpress Peter Koehler. Jest to odpowiedź na zamiary ČD, które liczą na pozyskanie całości środków z ministerstwa transportu bez przetargu. W kontekście całej sytuacji plany prywatnych przewoźników są ostrzeżeniem dla rządu, który pierwotnie zamierzał pociągi zakupić samodzielnie a następnie je zwycięzcom przetargów dzierżawić. Zdaniem RegioJet oraz LeoExpress działania rządu nie są wystarczająco dynamiczne, co może doprowadzić do realizacji zamiarów ČD. Tymczasem przyszła państwowa „wypożyczalnię pociągów“ – należąca do Ministerstwa Transportu firma Cendis – zatrudniła Jana Paroubka jako odpowiedzialnego za przygotowanie przetargu. Paroubek, który w swej karierze pracował w ČD, RegioJet, LeoExpress czy National Express, uważany jest za doświadczonego specjalistę kolejowego i managera.

Dworce zmieniają właścicieli

Rada nadzorcza państwowego przewoźnika České dráhy wydała zgodę na sprzedaż ok. 1500 obiektów dworcowych zarządcy infrastruktury (SŽDC). Wcześniej zgodę na odpłatne przekazanie nieruchomości wraz z pracownikami wydał czeski rząd oraz walne zgromadzenie przewoźnika. Do finalizacji transakcji o wartości 3,31 mld koron potrzeba już wyłącznie zgody zarządu ČD. Zmiana właściciela umożliwi m.in. pozyskanie wyższych dotacji unijnych na planowane remonty dworców.

Centralna dyspozytornia ukończona

Správa železniční dopravní cesty (zarządca infrastruktury) ukończyła budowę centralnej dyspozytorni w Pradze. Z nowego obiektu w kolejnych latach będzie sterowana sieć 2200 km linii magistralnych i części regionalnych w Czechach (centralna i zachodnia część Republiki Czeskiej). Docelowo na jednej zmianie w centrali ma pracować 130 dyspozytorów. Podobna dyspozytornia dla Moraw działa już od kilku lat na stacji Přerov.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Linia 38: Ostatnie prace przed grudniową reaktywacją

Infrastruktura

Linia 38: Ostatnie prace przed grudniową reaktywacją

PKP PLK 24 października 2025

Łódzkie: Utrudnienia pod Radomskiem i nowe perony pod Drzewicą

Pasażer

Szybciej i bezpieczniej na Magistrali Podsudeckiej pod Legnicą

Infrastruktura

Zobacz również:

Dobiega końca eksploatacja elektrowozów serii 242

Tabor i technika

Dobiega końca eksploatacja elektrowozów serii 242

Przemysław Jezierski 19 października 2025

České dráhy z kolejnym RegioFoxem od Pesy

Tabor i technika

České dráhy z kolejnym RegioFoxem od Pesy

Daniel Siwak 03 sierpnia 2025

Pozostałe z wątku:

Linia 38: Ostatnie prace przed grudniową reaktywacją

Infrastruktura

Linia 38: Ostatnie prace przed grudniową reaktywacją

PKP PLK 24 października 2025

Łódzkie: Utrudnienia pod Radomskiem i nowe perony pod Drzewicą

Pasażer

Szybciej i bezpieczniej na Magistrali Podsudeckiej pod Legnicą

Infrastruktura

Zobacz również:

Dobiega końca eksploatacja elektrowozów serii 242

Tabor i technika

Dobiega końca eksploatacja elektrowozów serii 242

Przemysław Jezierski 19 października 2025

České dráhy z kolejnym RegioFoxem od Pesy

Tabor i technika

České dráhy z kolejnym RegioFoxem od Pesy

Daniel Siwak 03 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij