W Stanach Zjednoczonych wiele dzieje się w temacie komunikacji szynowej. Najciekawsze wydarzenia z ostatnich tygodni zebrał Piotr Kumelowski.
Krótkie linie rosną w siłę
Bardzo amerykański fenomen towarzystw “krótkich linii” (Short Lines), które rozprowadzają i zbierają lokalny ruch towarowy dla wielkich kolei (tzw. Class I) – trwa w najlepsze.
Większość istniejących dziś mini-kolei powstało w latach 80-tych na fali deregulacji amerykańskiego kolejnictwa, gdy dla wielkich przewoźników lokalny ruch zdawczy stawał się kłopotliwą kulą u nogi. „Wielcy” chętnie pozbywali się linii o niewielkich przewozach na rzecz lokalnych podwykonawców, którzy poprowadzili (najczęściej zwiększając) dalszy ruch systemem „gospodarczym”.
W ostatnich latach cały szereg mini-kolei zostało wykupionych przez większe konglomeraty. Największym z nich jest obecnie Genesee & Wyoming, Inc., który w ostatnich trzydziestu latach drogą zakupów i przejęć zgrupował na trzech kontynentach 112 odrębnych kolei o łącznej długości ponad 24 tys. km.
GWRR działa w USA, Kanadzie, Australii oraz prowadzi obsługę portu w holenderskim Rotterdamie. Każda ze 112 kolei jest zarządzana autonomicznie, a ponad 800 klientów GWRR musi być zadowolonych z oferty, skoro opublikowane dane za II kwartał br. wykazały, że łączny ruch (mierzony liczbą obsłużonych wagonów) na wszystkich liniach GWRR wzrósł o 6% w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.
Meksyk: odrodzenie pociągów dalekobieżnych
Dalekobieżne pociągi pasażerskie w Meksyku, niemal zapomniane od lat 90-tych w następstwie podziału i prywatyzacji państwowych kolei Nacionales de Mexico, mogą powrócić w nowym wcieleniu: tamtejsze ministerstwo transportu przygotowuje się do rozpisania przetargu na budowę KDP między stolicą a przemysłowym ośrodkiem Queretaro.
Planowana linia długości 210 km ma pobiec nowym śladem, gdyż istniejące połączenie (pierwotnie zelektryfikowane, ale po prywatyzacji trakcja elektryczna została zdemontowana) jest intensywnie eksploatowane w ruchu towarowym.
Brazylia: 5 tys. km nowych linii kolejowych
W odpowiedzi na zaproszenie do składania ofert projektowych na budowę sześciu kolejowych korytarzy o łącznej długości prawie 5 tys. km - do rządu brazylijskiego wpłynęło 81 opracowań autorstwa 19 międzynarodowych oferentów.
Rozbudowa metra w Panamie
Po niedawnym otwarciu pierwszej linii metra w Panama City tamtejsze władze nie spoczęły na laurach i w lipcu br. konsorcjum projektowo-konsultingowe złożone z jednej amerykańskiej i dwóch hiszpańskich firm zdobyło pięcioletni kontrakt wartości 32 mln dolarów na koordynację przygotowań i przyszły nadzór techniczny nad budową drugiej linii metra.
Panama, choć niewielka rozmiarami, czerpie ogromne dochody z żeglugowych opłat tranzytowych przez swój słynny kanał. To kluczowe od stu lat położenie na gospodarczej mapie świata umożliwia realizację projektów, o których ubożsi sąsiedzi Panamy nie mogą nawet marzyć.
Waszyngton także rozbudował sieć metra
26 lipca w amerykańskiej stolicy została uroczyście udostępniona pasażerom nowa część sieci metra. To podwaszyngtońska Srebrna Linia (Silver Line) długości 19,3 km z 5 nowymi przystankami.
Trwają przygotowania do budowy dalszych 18 km tej linii o 6 przystankach w kierunku lotniska Dullesa.