Partnerzy serwisu:
Prawo

Ekologiczność kolei to mit

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
14-05-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

- W Niemczech są plakaty mówiące o tym, że 100% energii zużywanej przez pociągi pochodzi ze źródeł odnawialnych. To jawne kłamstwo – stwierdził dziś w Katowicach prof. Wojciech Paprocki. – Są grube tomy opisujące przewagę kolei, choćby w kosztach zewnętrznych transportu – odpierał Daniel Ryczek, prezes Cargospedu.

– Nasz problem polega na tym, że mamy kolej zawodną ze względu na stan infrastruktury. Musimy sobie zdać sprawę, że utrzymanie infrastruktury kolejowej jest za drogie przy małych potokach – mówił dziś podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach (EEC) prof. Wojciech Paprocki, kierownik Zakładu Ekonomiki Przedsiębiorstwa Transportowego w Szkoły Głównej Handlowej.

Według Paprockiego, utrzymanie infrastruktury kolejowej w mniejszych ośrodkach jest nieekonomiczne. – W zachodniej Europie oszukuje się opinię publiczną, że kolej jest jakoby bardziej ekologiczna. Tworzenie takiego obrazu ma usprawiedliwiać inwestowanie pieniędzy publicznych w kolej. W Niemczech są plakaty mówiące o tym, że 100% energii zużywanej przez pociągi pochodzi ze źródeł odnawialnych. To jawne kłamstwo – oskarża profesor SGH.

Kolej jak chomik przy drogowym szczurze

– Są grube tomy opracowań, które pokazują ekologiczną przewagę transportu kolejowego – choćby jeśli chodzi o udział kosztów zewnętrznych transportu. Dlatego nie wydaje mi się, że powinniśmy abstrahować od tej ekologiczności kolei – oponował Daniel Ryczek, prezes Cargospedu.

– To mi przypomina dowcip o szczurze i chomiku, gdzie szczur skarży się na zły marketing – bo tak naprawdę nie jest w niczym gorszy od chomika. To, co zrobił transport drogowy w sferze ekologii przez ostatnie 20 lat nie ma sobie równych. Wprowadzamy już szóstą normę unijną. Ja nie bardzo rozumiem ekologiczność kolei, bo z zasad fizyki wynika zużycie energii również przez nią – odparował Adam Rams, wiceprezes Delta Trans.

Renesans przemysłu sprzyja kolei

Profesor Paprocki zaznaczył, że to nie ekologia jest argumentem przemawiającym za transportem szynowym. – Potrzebujemy kolei, bo Europa musi zwiększyć udział przemysłu w swojej gospodarce. Polska jest tu w dobrej sytuacji, bo nie zredukowaliśmy aż tak drastycznie tego potencjału. Kolej jest nam potrzebna nie dlatego, że jest ekologiczna a dlatego, że bez kolei nie będzie możliwy renesans przemysłu w Europie – zaznaczył Wojciech Paprocki.

Profesor Szkoły Głównej Handlowej stwierdził, że w Polsce prowadzimy całkowicie „fałszywą” politykę wobec infrastruktury. – Niestety, dostajemy środki europejskie. Ich wydanie jest głównym celem, a one powinny być dodatkiem do polskiego programu budowy infrastruktury – uważa Paprocki.

– Środki europejskie tak naprawdę są małe - w stosunku do olbrzymich potrzeb polskiej infrastruktury, choć szanuję ich wartość. Tymczasem w PKP PLK dramatem jest, że nie jest w stanie wydać tych środków, które dostaje. A powinno być tak, że Polska ma wieloletni program budowy infrastruktury, o zapewnionym stałym finansowaniu, a środki europejskie są tu pewną ulgą – zakończył Paprocki.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Dyktat imperium

Warte uwagi

Dyktat imperium

Wojciech Paprocki 04 maja 2013

Biedni Amerykanie

Warte uwagi

Biedni Amerykanie

Wojciech Paprocki 29 czerwca 2013

Pęknięta żelazna płyta

Warte uwagi

Pęknięta żelazna płyta

Wojciech Paprocki 02 listopada 2013

Ład i nieład

Warte uwagi

Ład i nieład

Wojciech Paprocki 11 listopada 2013

Paprocki: Likwidacja resortu transportu to krótkowzroczna decyzja

Kadry

Paprocki: Likwidacja resortu transportu to krótkowzroczna decyzja

Agencja Informacyjna Newseria 22 listopada 2013

Zobacz również:

Dyktat imperium

Warte uwagi

Dyktat imperium

Wojciech Paprocki 04 maja 2013

Biedni Amerykanie

Warte uwagi

Biedni Amerykanie

Wojciech Paprocki 29 czerwca 2013

Pęknięta żelazna płyta

Warte uwagi

Pęknięta żelazna płyta

Wojciech Paprocki 02 listopada 2013

Ład i nieład

Warte uwagi

Ład i nieład

Wojciech Paprocki 11 listopada 2013

Paprocki: Likwidacja resortu transportu to krótkowzroczna decyzja

Kadry

Paprocki: Likwidacja resortu transportu to krótkowzroczna decyzja

Agencja Informacyjna Newseria 22 listopada 2013

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5