Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

ED73 nie będzie skasowany? Jest wniosek do konserwatora zabytków

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
18-07-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
ED73 nie będzie skasowany? Jest wniosek do konserwatora zabytków
fot. Szakal, lic. CC BY-SA 4.0Jednostka ED73-001
Organizacja pozarządowa z Chrzanowa chce, by jednostka ED73 stała się zabytkiem. Uniemożliwiłoby to jej kasację, którą zaplanowały już Przewozy Regionalne. Stowarzyszenie Stacja Chrzanów złożyło do konserwatora zabytków wniosek o wszczęcie postępowania w tej sprawie.

Niedawno Przewozy Regionalne ogłosiły zamiar kasacji jednostki trakcyjnej ED73-001, jedynego wyprodukowanego egzemplarza tej serii. W ostatnich latach eksploatacji był on wykorzystywany przez łódzki oddział spółki. Zespół trakcyjny kursował głównie na trasie Łódź – Warszawa. Po awarii przewoźnik miał problem ze znalezieniem podmiotu, który naprawiłby nietypowy pojazd, i ostatecznie przeznaczył go na złom.

Pojazd stosunkowo młody, ale unikatowy

Do fizycznej likwidacji może jednak nie dojść. Jak poinformowało bowiem dziś stowarzyszenie Stacja Chrzanów, organizacja wysttąpiła do Łódzkiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z wnioskiem o wpisanie do rejestru ruchomych zabytków pojazdu ED73-001. – W momencie wszczęcia postępowania w sprawie wpisu zabytku do rejestru do dnia, kiedy decyzja stanie się ostateczna, zgodnie z zapisami ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami zabrania się prowadzenia działań, które mogłyby prowadzić do zniszczenia zabytku – czytamy w informacji prasowej przysłanej nam przez organizację (postępowanie to wszczyna konserwator).

– Wierzymy, że stosunkowo młody wiek pojazdu nie będzie rzutował na brak uznania go zabytkiem techniki – czytamy w piśmie do konserwatora podpisanym przez Krzysztofa Brandysa, prezesa zarządu Stowarzyszenia Stacja Chrzanów. Powołuje się on tu na przypadki wpisania przed dwoma laty do rejestru zabytków pojazdów spalinowych serii SA104 z 1995 r. i SA102 z 1996 r. ED73 wyprodukował wrocławski Pafawag w roku 1997.

Koniec eksploatacji prototypów z lat 90.

Przywołanie przykładów innych pojazdów wyprodukowanych w polskich zakładach kolejowych w latach 90. zeszłego stulecia wydaje się w tym przypadku bardzo uzasadnione. Seria ED73 miała być bowiem dla ruchu dalekobieżnego średniego zasięgu tym, czym dla linii lokalnych pierwsze szynobusy: szansą na rozwój w dobie rozpoczynających się gwałtownych ograniczeń. Tak SA104 i SA102, jak i ED73 pozostały jednak wyłącznie krótkoseryjnymi prototypami, które nie zatrzymały lawiny cięć w rozkładach jazdy.

Stowarzyszenie Stacja Chrzanów istnieje od trzech lat. – Prowadzimy działania zmierzające m.in. do ochrony dziedzictwa i historii kolei poprzez inicjowanie prac i aktywności w dziedzinie ochrony zabytków kolejnictwa – deklaruje stowarzyszenie.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Pociągiem Polregio na Paradę Parowozów 2024

Pasażer

Pociągiem Polregio na Paradę Parowozów 2024

Polregio 23 kwietnia 2024

Jak sfinansować zakupy taboru kolejowego?

Tabor i technika

Jak sfinansować zakupy taboru kolejowego?

Łukasz Malinowski 30 kwietnia 2024

PKP Intercity konkuruje z operatorami regionalnymi. Resort analizuje

Pasażer

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Pociągiem Polregio na Paradę Parowozów 2024

Pasażer

Pociągiem Polregio na Paradę Parowozów 2024

Polregio 23 kwietnia 2024

Jak sfinansować zakupy taboru kolejowego?

Tabor i technika

Jak sfinansować zakupy taboru kolejowego?

Łukasz Malinowski 30 kwietnia 2024

PKP Intercity konkuruje z operatorami regionalnymi. Resort analizuje

Pasażer

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij