NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

ED59: Łódzkie czeka na zmiany w ustawie o transporcie kolejowym

| Kasper Fiszer 03.05.2018 75

ED59: Łódzkie czeka na zmiany w ustawie o transporcie kolejowym
Jednostka ED59 w Warszawiefot. Mateusz Włodarczyk, lic. CC BY-SA 3.0
Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego wciąż nie wie, kiedy uda się przywrócić do ruchu jedyną istniejącą jednostkę ED59. Powrót „Acatusa” do obsługi połączeń może zdaniem samorządu ułatwić procedowana obecnie zmiana ustawy o transporcie kolejowym. Po jej podpisaniu przez Andrzeja Dudę region podejmie dalsze kroki w tej sprawie.
Co kilka miesięcy wracamy na naszych łamach do sprawy odstawionej jednostki ED59. Zamówiony w 2005 r., a dostarczony rok później prototypowy pojazd wydaje się bowiem jednym z najbardziej nieudanych zakupów taborowych w historii samorządowych postępowań kolejowych. W ciągu swojej dwunastoletniej historii „Acatus”, bo taką handlową nazwę nadał mu producent – bydgoska Pesa, przez kilka lat był z rozmaitych powodów wyłączony z ruchu.

Wcześniej problematyczne były bowiem głównie naprawy – nawet drobne, bo na rynku brakowało części zamiennych do wyprodukowanej w zaledwie jednym egzemplarzu konstrukcji. Właściciel ED59, samorząd województwa łódzkiego, miał też duże trudności ze zleceniem przeprowadzenia naprawy głównej, którą ostatecznie wykonał producent. Obecnie jednostka jest najprawdopodobniej sprawna technicznie. Mimo to od dwóch lat pozostaje wyłączona z eksploatacji.

UMWŁ nie jest w stanie podać daty przywrócenia jednostki do ruchu

Względnie nowoczesny pojazd nie może bowiem zastąpić w planie obsługi którejś z wciąż licznych w województwie łódzkim niezmodernizowanych jednostek EN57 z powodu braku ważnego świadectwa typu. Przez pierwszą dekadę był on eksploatowany dzięki czasowym dopuszczeniom do ruchu. Władzom województwa i producentowi nie udało się do dziś uzyskać nowej dokumentacji.

Stało się to nawet zarzewiem konfliktu pomiędzy regionem a Pesą. Ten pierwszy rozważał podjęcie kroków prawnych w stosunku do producenta. Dziś urząd marszałkowski nie odpowiedział nam wprost na pytanie, czy rozpoczął się już formalny spór albo czy rozwiązanie to nadal brane jest pod uwagę. – Na chwilę obecną nie jesteśmy w stanie określić, kiedy jednostka ED59 „Acatus” powróci do ruchu – stwierdził natomiast Dariusz Kulas z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.

Region liczy na podpis prezydenta Andrzeja Dudy

– Oczekujemy na podpis Prezydenta RP pod projektem zmian do ustawy o transporcie kolejowym w sprawie dopuszczenia do eksploatacji określonych rodzajów budowli, urządzeń i pojazdów kolejowych. Wtedy podejmować będziemy dalsze decyzje – dodał nasz rozmówca. – Zmiany zawarte w ustawie o zmianie ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” oraz ustawy o transporcie kolejowym (projekt rządowy) mają usprawnić budowę tuneli kolejowych i poprawić opiekę nad zabytkami kolejnictwa. (...) Wprowadzono także zapisy dotyczące definicji pojazdu turystycznego i pojazdu historycznego, a także ułatwiające dopuszczenie tego typu pojazdów do eksploatacji – czytamy w oficjalnym komunikacie Senatu RP dotyczącym tej ustawy. Trudno jednak uznać ED59 za pojazd turystyczny bądź historyczny, a UMWŁ nie wskazuje na razie, jak nowe zapisy miałyby ułatwić procedowanie niezbędnych dopuszczeń.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5