NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Dziki przejazd groźniejszy od dzika na torach

| Janusz Malinowski 07.07.2016 412

Dziki przejazd groźniejszy od dzika na torach
Fot. PKM
– Aby dać zadość oczekiwaniom Kolei Wielkopolskich, PKP PLK musiałaby wygrodzić 19 tysięcy kilometrów  torów i zrobić kilkanaście tysięcy przejść dla zwierząt nad torami. Żaden kraj na świecie na taki krok się nie zdecydował – pisze członek zarządu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Janusz Malinowski.
Zapowiedź pozwania przez Koleje Wielkopolskie zarządcy infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe za zderzenia pociągów ze zwierzętami na liniach kolejowych wzbudzi zapewne duże kontrowersje. To problem, z którym boryka się każdy przewoźnik.

Obarczanie odpowiedzialnością PLK za wtargnięcia zwierząt na tory i pod pociągi jest częściowo logiczne, ale przede wszystkim karkołomne. Kolizje ze zwierzętami są codziennością ruchu kolejowego zarówno w Polsce, jak i w Europie. Takich przypadków na sieci PKP PLK występuje średnio kilka razy dziennie i nie ma idealnego zabezpieczenia przed takimi sytuacjami.

Aby dać zadość oczekiwaniom Kolei Wielkopolskich, PKP PLK musiałyby wygrodzić 19 000 km torów i zrobić kilkanaście tysięcy przejść dla zwierząt nad torami. Żaden kraj na świecie na taki krok się nie zdecydował. Odstraszacze dźwiękowe czy inne zabezpieczenia również z powodów ekonomicznych i technicznych trudno jest zastosować na całej sieci PKP PLK. Skuteczniejszym rozwiązaniem jest odpowiednie ubezpieczenie przewoźnika od następstw zderzeń ze zwierzętami. Między innymi Łódzka Kolej Aglomeracyjna ma takie ubezpieczenie.

O wiele większym problemem i zagrożeniem dla pociągów lokalnych są wypadki na niedostatecznie zabezpieczonych przejazdach kategorii C i D czy F. Tragedie na przejazdach generują większe koszty, w tym ludzkiego życia, opóźnień i zniszczeń taboru. To właśnie w trakcie takiego wypadku sławę zdobył maszynista Kolei Wielkopolskich, który przed uderzeniem w pojazd ciężarowy ostrzegł pasażerów. Żadne zwierzę nie będzie nigdy dla pociągu i ludzi takim zagrożeniem jak tir lub samochód blokujący przejazd. Na tym wyzwaniu powinna koncentrować się uwaga, zarówno przewoźników regionalnych, jak i zarządcy infrastruktury.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Skierniewice (138)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Komentarze
zdjęcie autora

Janusz Malinowski - członek zarządu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej

Wiecej z regionu:

Skierniewice (138)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5