24 maja 2017 r. odbyła się cykliczna akcja informacyjna Dzień Pasażera na dworcu w Częstochowie. Pracownicy UTK spotykali się z podróżnymi, by udzielić im bezpłatnych porad i informacji na temat praw przysługujących pasażerom kolei. Ale sami też przepytywali pasażerów, co ci sądzą o kolei.
Podróżnych interesowały głównie informacje dotyczące możliwości złożenia reklamacji i uzyskania odszkodowania za opóźniony pociąg. Ponadto pasażerowie dzielili się z pracownikami UTK własnymi spostrzeżeniami i uwagami związanymi z koleją. Chętnie wypełniali ankietę badającą satysfakcję z usług oferowanych na dworcach i w pociągach.
Z analizy ankiet oraz przeprowadzonych rozmów wynika, że do głównych problemów, z którymi spotykają się pasażerowie należą zaniedbane toalety w pociągach, niedostosowanie rozkładu jazdy pociągów do potrzeb pasażerów dojeżdżających do pracy lub szkoły, niezrozumiałe zapowiedzi megafonowe na dworcu oraz brak punktu informacyjnego.
Wiele pochwał kierowanych było pod adresem obsługi kas biletowych, obsługi dworca i pociągów. Szczególnie obsługa pociągów zasługuje zdaniem ponad 60 procent pasażerów na bardzo dobrą lub celującą notę. Ogólna ocena kolei w Polsce była najczęściej dobra (45 proc.) lub bardzo dobra (30 proc.). Pasażerowie czują się bezpieczniej w pociągu (88,3 proc.) niż na dworcu (78,3 proc.). Ciekawe jest to, że dokładnie połowa osób biorąca udział w ankiecie nie słyszała wcześniej o Urzędzie Transportu Kolejowego. Z wynikami ankiety
można zapoznać się tutaj.
Wśród odwiedzających stoisko UTK były też osoby głuche i niedosłyszące, które mogły porozmawiać z pracownikiem Urzędu biegle posługującym się Polskim Językiem Migowym, a także obejrzeć krótkie filmy dotyczące praw pasażerów. Osoby niewidome mogły zapoznać się z informacjami zawartymi na ulotkach w języku Braille’a przygotowanych we współpracy z Biurem ds. Osób Niepełnosprawnych AGH – informuje UTK.