Partnerzy serwisu:
Biznes

Dzięki rozważnemu planowaniu i współpracy można najefektywniej wykorzystać środki unijne

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
03-09-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm/kch, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Dzięki rozważnemu planowaniu i współpracy można najefektywniej wykorzystać środki unijne
Co można zrobić by najefektywniej wykorzystać środki UE na lata 2014-2020? Odpowiada Andrzej Massel, od 2010 do 2013 podsekretarz stanu w resortach związanych z infrastrukturą, od 2014 zastępca dyrektora Instytutu Kolejnictwa ds. studiów i projektów badawczych.

Zdaniem Andrzeja Massela należy zachować właściwe proporcje między inwestycjami modernizacyjnymi a inwestycjami o charakterze odtworzeniowym-rewitalizacyjnym (z większym niż w perspektywie 2007-2013 udziałem tych ostatnich). Doświadczenia z realizacji projektów rewitalizacyjnych wskazują, że są one prowadzone stosunkowo sprawnie i szybciej jest uzyskiwany efekt.

Zastępca dyrektora IK ds. studiów i projektów badawczych zaleca również dostosowanie trybu realizacji przedsięwzięć do ich charakteru: w przypadku modernizacji – zasadniczo oddzielnie projektowanie, oddzielnie budowa. Jego zdaniem dla rewitalizacji dobrym wyjściem jest formuła „projektuj i buduj”.

Warto rozważyć zastosowanie zmodyfikowanego takiego trybu prowadzenia inwestycji, polegającego na tym, że wykonawca otrzymuje od zamawiającego projekt budowlany (wraz z decyzją o pozwoleniu na budowę) a jego zadanie polega na opracowaniu projektu wykonawczego i zrealizowaniu na jego podstawie robót budowlanych. W ten sposób minimalizowane są zasadnicze ryzyka przy projektach w trybie projektuj i buduj, wynikające z opóźnień w uzyskiwaniu decyzji administracyjnych.

Dla dużych, dłużej trwających przedsięwzięć modernizacyjnych Andrzej Massel zaleca uprzednie przygotowanie tras objazdowych o odpowiedniej zdolności przepustowej i prędkości.

Zastępca dyrektora IK ds. studiów i projektów badawczych wskazuje także na współpracę z samorządami województw w przygotowaniu i realizacji projektów RPO. Poza nielicznymi wyjątkami są to bardzo efektywne inwestycje, skutkujące wzrostem udziału kolei w przewozach. Przy wyborze projektów do realizacji w pierwszej kolejności należy preferować te, które dotyczą obciążonych odcinków linii będących najgorszym stanie technicznym. Poza przedsięwzięciami liniowymi warto realizować projekty nie związane z jedną lokalizacją, szczególnie projekty rozjazdowe (masowe wymiany rozjazdów na wielu liniach kolejowych) oraz projekty poprawy bezpieczeństwa na przejazdach.

Tego rodzaju projekty są realizowane ze środków perspektywy 2007-2013, jest uzasadnione, aby również dla następnej perspektywy przygotować podobne inwestycje (o jeszcze większej skali) – zaznacza Massel.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Andrzej Massel mianowany p.o. dyrektora Instytutu Kolejnictwa

Innowacje

Andrzej Massel mianowany p.o. dyrektora Instytutu Kolejnictwa

Jakub Madrjas 27 października 2021

Massel: Czym zastąpić napęd spalinowy na kolei?

Tabor i technika

Massel: Brakuje elektryfikacji tras do terminali intermodalnych

Infrastruktura

Massel: Inwestycje muszą służyć przewozom, a nie być celem

Infrastruktura

Massel: Szybkie rewitalizacje dały bardzo dobre efekty

Infrastruktura

Massel: Rewitalizacje są znacznie szybsze od modernizacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Andrzej Massel mianowany p.o. dyrektora Instytutu Kolejnictwa

Innowacje

Andrzej Massel mianowany p.o. dyrektora Instytutu Kolejnictwa

Jakub Madrjas 27 października 2021

Massel: Czym zastąpić napęd spalinowy na kolei?

Tabor i technika

Massel: Brakuje elektryfikacji tras do terminali intermodalnych

Infrastruktura

Massel: Inwestycje muszą służyć przewozom, a nie być celem

Infrastruktura

Massel: Szybkie rewitalizacje dały bardzo dobre efekty

Infrastruktura

Massel: Rewitalizacje są znacznie szybsze od modernizacji

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5