W marcu tego roku PKP Polskie Linie Kolejowe unieważniły przetarg na System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, który w ostatniej chwili został wprowadzony na listę projektów do sfinansowania z funduszy unijnych na lata 2007-2013. Jednak przetarg na dostawę sieci WAN, która docelowo miała łączyć urządzenia wchodzące w skład SDIP, udało się przeprowadzić.
Przetarg na SDIP został unieważniony ze względu na przekroczenie kosztorysu przez wszystkich oferentów. W związku z tym PKP PLK postanowiły unieważnić również zamówienie na zakup usługi transmisji danych sieci WAN, która miała łączyć ze sobą wszystkie elementy wspomnianego systemu informacji pasażerskiej. Firma T-Mobile Poland, która wygrała ten przetarg odwołała się jednak w sprawie do KIO.
Spółka argumentowała, że w związku z tym, że zarządca infrastruktury otwarcie deklaruje chęć ponownego rozpisania przetargu na System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, a treść umowy z T-Mobile umożliwia przesunięcie terminów wdrożenia oraz zmiany ustalonych wcześniej lokalizacji, to nie ma podstaw do unieważnienia tego postępowania. Co więcej, argumentował odwołujący, projekt SDIP jest dyktowany interesem społecznym, PKP PLK posiada własne środki na jego sfinansowanie a parametry usługi na sieć WAN są bardzo elastyczne.
W wyroku z dnia 21 kwietnia br. Krajowa Izba Odwoławcza przyznała rację T-Mobile i nakazała zamawiającemu unieważnienie czynności unieważnienia postępowania. PKP PLK odczekały jednak parę miesięcy i 13 października unieważniły cały przetarg, argumentując, że nie ma obiektywnej możliwości na spełnienie świadczenia przez wykonawcę. Zgodnie z SIWZ pierwsza część umowy powinna zostać zrealizowana do 30 czerwca, co okazało się niemożliwe ze względu na przedłużającą się procedurę udzielenia zamówienia publicznego.
Utrzymanie wyroku KIO oznaczałoby, że PKP PLK zobowiązują się do zakupu usługi o wartości 90 mln zł na okres trzech lat nie mając ani zamówionych urządzeń, dla których ta usługa była przeznaczona ani nawet wybranych lokalizacji, w których te urządzenia miałyby się pojawić. Rodzi to pytania co do sensowności powiązania w ten sposób dwóch procedur przetargowych.
Lista Absurdów to wspólny projekt Stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury i portalu Rynek Infrastruktury. Czekamy na Wasze absurdy pod adresem jedrzej.puzynski@inicjatywadlainfrastruktury.pl.