Jak podkreślają PKP SA poprawa obsługi pasażerów idzie dwutorowo i nie ogranicza się wyłącznie do wprowadzania nowych pociągów do ruchu. – Większość głównych dworców przy trasach, na których będzie jeździł Dart jest zmodernizowana – mówi Jarosław Bator, członek zarządu PKP SA.
Dart, wyprodukowany przez Pesę, pasażerów zacznie wozić od grudnia br. Według zapowiedzi, ma obsługiwać trasy z Jeleniej Góry do Białegostoku lub Lublina przez Wrocław, Łódź i Warszawę oraz z Białegostoku i Lublina do Bielska Białej przez Warszawę, Koluszki, Częstochowę i Katowice. – Dart spełni wszystkie oczekiwania klientów PKP Intercity klasy ekonomicznej. Dzięki nowym pociągom, polskiej konstrukcji, zapewnimy pasażerom szereg udogodnień i podróż w komfortowych warunkach – mówi Jarosław Bator, członek zarządu PKP SA.
PKP SA podkreśla, że poprawa wizerunku kolei i jakości standardu obsługi podróżnych jest wielotorowa i nie ogranicza się wyłącznie do wprowadzania nowych składów do ruchu. – Większość głównych dworców przy trasach, na których będzie jeździł Dart jest zmodernizowana. Trzeba jednak pamiętać, że niektóre, jak dworzec w Lublinie przeszły modernizacje już kilkanaście lat temu. Dlatego będziemy zastanawiać się nad kolejnymi zmianami i poprawkami – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Jarosław Bator.
Do tej pory na trasie, po której będzie jeździły składy Darta, PKP SA zmodernizowały następujące dworce: Jaworzyna Śląska (2015), Katowice (2012), Myszków (2014), Pabianice (2011), Pszczyna (2014), Sieradz (2013), Świebodzice (2013), Wałbrzych Miasto (2012), Warszawa Wschodnia (2012), Wrocław Główny (2012), Wrocław Mikołajów (2011). W trakcie modernizacji są dworce Częstochowa Osobowa, Kalisz, Puławy Miasto, Warszawa Centralna (kolejny etap modernizacji), Warszawa Zachodnia (budowa nowego dworca).
Oprócz tego PKP PLK zmodernizowały stacje Bielsko Biała Główna, Boguszów Gorce, Boguszów Gorce Zachodnie, Częstochowa Osobowa, Częstochowa Stradom, Dąbrowa Górnicza, Imbramowice, Katowice Osobowa, Lublin (planowana kontynuacja w perspektywie 2014-2020), Łódź Chojny, Łódź Kaliska, Łódź Widzew, Mietków, Ostrów Wlkp., Sadowice Wrocławskie, Smolec, Sosnowiec Główny (planowana kontynuacja w perspektywie 2014-2020), Trzcińsko, Tychy, Wałbrzych Miasto, Wojanów, Wrocław Główny, Wrocław Mikołajów, Zawiercie, Żarów, Żyrardów. W trakcie modernizacji są stacje: Kąty Wrocławskie, Skierniewice
W przyszłości PKP PLK planują kolejne modernizacje: Ciechanowice, Janowice Wielkie, Jaworzyna Śląska, Jelenia Góra, Marciszów, Myszków, Nałęczów, Oleśnica, Pilawa, Puławy Miasto, Warszawa Wschodnia, Warszawa Zachodnia, Wrocław Nadodrze, Wrocław Zachodni.
W sumie do końca do PKP Intercity trafi 20 składów Dart. w tej chwili w produkcji jest dwanaście jednostek Dart. Pięć z nich ma już gotowe konstrukcje i jest na etapie montażu. Zakończenie badań pierwszego pojazdu planowane jest w lipcu, a odbiory fabryczne pierwszego składu – w sierpniu.