24 listopada przedstawiciele Dolnośląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych we Wrocławiu spotkali się z reprezentantami zakładowych organizacji zawodowych.
Związki zawodowe zwróciły uwagę na cały szereg kwestii, domagając się:
- Wypłacania pełnej i terminowej wypłaty wynagrodzenia dla pracowników zakładu
"Część pracowników zakładu nie otrzymała wypłaty wynagrodzenia w dniu 10.11.2009 r. W sytuacji gdy Spółka (a tym samym Pracodawca) nie może w pełnym zakresie korzystać z pieniędzy lokowanych na zajętych przez komornika kontach bankowych, istnieje zagrożenia terminowej wypłaty wynagrodzenia w dniu 10.12 2009 r. oraz następnych miesiącach 2010 r." - czytamy w oświadczeniu związkowców.
- Zawarcia porozumienia o niezwalnianiu pracowników z przyczyn dotyczących pracodawcy do czasu zawarcia w spółce Paktu Gwarancji Pracowniczych
"Współwłaściciel spółki PR, jakim w zakresie wielości swoich udziałów jest Dolnośląski Urząd Marszałkowski, który jest jednocześnie właścicielem konkurencyjnej do naszego zakładu spółki Koleje Dolnośląskie podejmuje działania korzystne dla "swojej spółki" ze szkodą dla Zakładu Przewozów Regionalnych. Są to działania polegające na przekazywaniu Kolejom Dolnośląskim pociągów obsługiwanych wcześniej przez Zakład PR, większego finansowania tych przewozów a ostatnio działania prowadzące do przejęcia przez tę spółkę taboru trakcyjnego (ezt), który jest własnością Przewozów Regionalnych. Są to realne zagrożenia dla utrzymania obecnego stanu zatrudnienia w Zakładzie PR" - czytamy w piśmie.
- Przestrzegania obowiązujących przepisów i instrukcji zwłaszcza na stanowiskach związanych bezpośrednio z ruchem pociągów
"Pracodawca organizując pracę na tych stanowiskach nagminnie łamie obowiązujące przepisy i instrukcje. Dotyczy to zwłaszcza zatrudniania pracowników drużyn pociągowych do obsługi pociągów bez wcześniejszej aktualizacji obowiązujących regulaminów technicznych stacji na których pociągi rozpoczynają, kończą bieg, są dzielone lub łączone" - napisali związkowcy.
- Poprawy warunków pracy w tym dla pracowników drużyn pociągowych
"Drużyny pociągowe zmuszane są do przyjmowania i zdawania składów pociągów na torach stacyjnych przy których nie ma drogi dojścia, teren jest nieoświetlony. Dotyczy to też rewidentów taboru. Pracodawca nie wykazuje żadnego zainteresowania warunkami pracy w kabinie maszynisty" - czytamy w oświadczeniu.
"Przedstawione w dniu 24.11.2009 r. przez pracodawcę stanowisko do zgłoszonych w ramach dialogu społecznego przez związki zawodowe postulatów, wykazuje daleko idącą rozbieżność. Fakt ten uniemożliwia podpisanie Porozumienia, które jako umowa społeczna kończy dialog społeczny. Niemożność zawarcia porozumienia upoważnia zakładowe organizacje związkowe do zakończenia w dniu 24.11.2009 r. procedury dialogu społecznego" - napisali przedstawiciele związkowców.
W spotkaniu wzięli udział reprezentanci: NSZZ "Solidarność", Samodzielnego Związku Zawodowego Pracowników Kolejowych, Związku Zawodowego Kolejarzy Dolnośląskich, Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych we Wrocławiu, MNSZZ Pracowników PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o. Dolnośląski Zakład Przewozów Regionalnych "Sekcja Utrzymania Wagonów Osobowych", Międzyzakładowej Organizacji Z.Z. "Kontra" przy ZPT Wrocław.