NUMER 04/2021
NUMER 04/2021
Temat numeru:
Maszyniści
szukaj
Śledź nas:

Dolnośląskie złożyło inwestycje warte 825 mln do KPO. To tabor, linie i autonomiczne busy

| Roman Czubiński 08.02.2021 41

Dolnośląskie złożyło inwestycje warte 825 mln do KPO. To tabor, linie i autonomiczne busy
fot. KD
Władze województwa dolnośląskiego zamierzają znacznie rozbudować park taborowy Kolei Dolnośląskich. Środki na ten cel mają zostać pozyskane z funduszy unijnych na podstawie Krajowego Planu Odbudowy. Z tego samego źródła mają pochodzić pieniądze na rewitalizację kolejnych linii kolejowych oraz budowę systemu transportu autonomicznego.
Strategia taborowa władz regionu idzie w dwóch kierunkach. Z jednej strony UMWD zamierza mocno inwestować w pojazdy elektryczne i hybrydowe. Z drugiej jednak – jako jedyne z województw, których przedstawiciele odpowiedzieli na nasze pytania – planuje wykorzystać środki z KPO do zakupu pojazdów z klasycznym napędem dieslowskim.

Plany odbudowy kolejnych linii

Do programu złożono dwie fiszki projektowe związane z zakupem taboru kolejowego o szacowanej łącznej wartości ok. 825 mln zł. – Zakłada się pozyskanie 20 EZT, 8 spalinowych i 2 hybrydowych zespołów trakcyjnych oraz 12 pojazdów bezemisyjnych, np. wodorowych – wylicza rzecznik prasowy marszałka Michał Nowakowski. – Szczegółowe parametry techniczno-eksploatacyjne kupowanego taboru zostaną dookreślone na etapie przygotowywania dokumentacji przetargowej – zastrzega w późniejszej wiadomości Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego. Samorząd nie planuje przypisywania nowych pojazdów do konkretnych tras – ich charakterystyka ma być raczej uniwersalna.

Jak informuje Urząd Marszałkowski, w ramach KPO mają zostać zmodernizowane także liczne odcinki linii kolejowych w regionie. – Planuje się, że środki dostępne w ramach KPO pozwolą na przywrócenie do eksploatacji m. in. takich linii, jak: 310 Kobierzyce – Piława Górna, 317-336 Gryfów Śl. – Świeradów-Zdrój, 372 Bojanowo – Góra, 283-284 Jerzmanice-Zdrój – Lwówek Śl. – Jelenia Góra czy 308-340 Jelenia Góra – Karpacz/Kowary – Kamienna Góra – czytamy w wiadomości z UMWD. Część z wymienionych linii została niedawno przejęta przez samorząd województwa od PKP PLK.

Pojazdy autonomiczne – jakie i gdzie?

W planach jest modernizacja łącznie ok. 300 km linii oraz elektryfikacja ok. 110 km kolejnych. Dokładny zakres prac rewitalizacyjnych ma zostać określony podczas przygotowywania dokumentacji przedprojektowej i projektowej, w oparciu o inwentaryzację linii oraz analizę wymagań związanych z prowadzeniem określonego ruchu kolejowego i przepustowości. Ponieważ jednak żadne wiążące decyzje co do KPO nie zostały jeszcze podjęte, nie wiadomo, czy i w jakim zakresie uda się zrealizować te zamiary.

Członek zarządu województwa Tymoteusz Myrda ujawnił na swoim profilu na Facebooku, że rozbudowie ma też ulec zaplecze techniczne Kolei Dolnośląskich. Uzupełnieniem ma być 40 „autonomicznych pojazdów elektrycznych”. O tym pomyśle pisaliśmy już we wrześniu, ale wciąż nie otrzymaliśmy bliższych informacji na temat potrzebnych rozwiązań technicznych i prawnych. – Szczegóły dotyczące budowy infrastruktury dla autonomicznych pojazdów, jak i sam zakup pojazdów dedykowanych poruszaniu się po tej infrastrukturze, będą wypadkową m. in. uwarunkowań prawnych związanych z możliwością wdrożenia takiego systemu komunikacyjnego – odpowiadają nasi rozmówcy z Biura Prasowego. Stworzenie systemu ma być poprzedzone analizą doświadczeń innych krajów i dialogiem technicznym.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Dolnośląskie (802)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Dolnośląskie (802)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2021
NUMER 04/2021
W najnowszym numerze przeczytają państwo raport na temat bardzo ważny dla przyszłości kolei: pracy maszynistów. Oprócz tego polecamy przekrojowe materiały o Kolei Dużych Prędkości na świecie, planach modernizacji warszawskiej linii średnicowej czy problemach z budową Szybkiej Kolei Miejskiej w Szczecinie. Jak zawsze nie brakuje też ciekawych rozmów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5