Już 9 grudnia do lubelskiego lotniska pojadą pociągi. Nie spalinowe, jak zapowiadano, tylko zmodernizowane przez Pesę i ZNTK elektryczne zespoły trakcyjne EN57. O tym, skąd taka zmiana, mówi dla portalu „rynekinfrastruktury.pl” Michał Tyburek, zastępca dyrektora Departamentu Mienia, Infrastruktury i Inwestycji z Urzędu Marszałkowskiego województwa lubelskiego.
Rynek Infrastruktury: 5 października ogłoszono przetarg na Wykonanie prac projektowych oraz robót budowlanych sieci trakcyjnej dla toru dojazdowego od stacji Świdnik do terminalu Portu Lotniczego Lublin S.A. w Świdniku. Ale na tym odcinku miały jeździć szynobusy spalinowe, które państwo już zakupiliście. Co więcej podpisaliście też umowę na zakup trzech kolejnych szynobusów. Jak się to ma do ogłoszonego przetargu?
Michał Tyburek: Specyfiką województwa lubelskiego jest niski udział linii kolejowych zelektryfikowanych w ogólnej długości linii kolejowych istniejących (oraz tych na których organizowane są połączenia pasażerskie). Obsługa obecnych połączeń organizowanych na liniach niezelektryfikowanych już obecnie angażuje praktycznie wszystkie pojazdy trakcyjne o napędzie spalinowym, zwane potocznie „szynobusami” (rezerwa pojazdów jaką dysponuje organizator przewozów i operator kolejowy w okresie zwiększonego ruchu wynikającego z sezonowości połączeń na liniach kolejowych nr 69/101 jest zbyt mała i stanowi ją praktycznie 1 pojazd o małej pojemności).
W planach organizatora przewozów jest reaktywacja kolejnych połączeń na odcinkach linii niezelektryfikowanych (np. na linii nr 30), a także stopniowe rozszerzanie okresu kursowania pojazdów poza sezonem wakacyjnym, do czego potrzebne były kolejne zakupy spalinowych zespołów trakcyjnych.
Maciej Dutkiewicz z Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK poinformował „rynekinfrastruktury.pl”, że zadanie jest wykonywane z środków RPO nad którymi kontrolę sprawuje samorząd wojewódzki, który również zdecydował o rozszerzeniu zadania o elektryfikację połączenia. Skąd taka zmiana decyzji i co miało na nią wpływ?
- Możliwość rozszerzenia projektu o elektryfikację linii 581 pojawiła się dopiero po ponownym zbilansowaniu środków finansowych po przeprowadzeniu przetargów (w pierwszych szacunkach nakładów przyjmowano nieco wyższe wydatki niż wynikało to ostatecznie z ofert wykonawców).
W dokumentach przetargowych jest informacja o tym, że zadanie ma zostać zakończone do 7 grudnia 2012 roku. Wcześniej mówiło się o tym, że elektryfikacja nastąpi w marcu 2013 roku. Skąd takie przyspieszenie?
- Elektryfikacja linii kolejowej nr 581 (dojazdowej do portu lotniczego) stworzy możliwość optymalizacji wykorzystania taboru (obiegi połączeń będą mogły być organizowane taborem obu trakcji w zależności od sytuacji taborowej i istniejących potrzeb wynikających z rzeczywistych wielkości potoków pasażerskich). W tym kontekście, ewentualne niewielkie przyspieszenie budowy trakcji elektrycznej na tej linii umożliwi wcześniejszą optymalizację obiegów pojazdów zaangażowanych w obsługę tego połączenia. W sprawach ewentualnych szczegółów związanych z datami poszczególnych czynności związanych z procedurą i realizacją projektu proponuję nawiązanie kontaktu z beneficjentem, którym jest PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (sprawę prowadzi Centrum Realizacji Inwestycji Oddział w Lublinie ul. Okopowa 5, 20-022 Lublin).
- Reasumując - w ramach gospodarki taborowej prowadzonej przez operatora i organizatora przewozów, nie istnieje wydzielona część taboru dedykowana wyłącznie do obsługi jednego z połączeń np. do lotniska. Całość jest włączana do obsługi połączeń (tzw. obiegów) z uwzględnieniem parametrów wynikających m.in. z rodzaju trakcji, wielkości potoków pasażerskich, koniecznych przerw na obsługę oraz naprawy konieczne z tytułu awarii i zdarzeń kolejowych.
2012-10-24 13:45:19 Autor: MANEK
---.saite.com.pl
TYLKO PO CO - MAŁY SZYNOBUSIK BYŁBY LEPSZY! DOPIERO CO LOTNISKO OTWIERAJÄ I NIEWIADOMO CO TAM BÄDZIE LATAÄ A TU OD RAZU TAKIE BAJERY
2012-10-24 13:47:37 Autor: wiktor
---.adsl.inetia.pl
Przed Bożym Narodzeniem 2 loty w tygodniu, a od wakacji kolejne 2 czartery do Bułgarii i Chorwacji. To się nazywa koordynacja transportowa, PRL niech się chowa. Ale w końcu ładnie wyjdzie na fotografiach i usłyszymy \"przecież się staraliśmy\". Pieniądze wasze ale kieszenie nasze, łatwo poszło i po sprawie.
2012-10-24 13:54:48 Autor: lysypr
---.107.47.194
Malkontenci. Ale dzięki temu ktoś dostał premię, województwo może się pochwalić inwestycją, elektrownia zarobi. W dalszej perspektywie jeśli linia okaże się za bardzo deficytowa nawet bandyci złomiarze zarobią i wszyscy są zadowoleni.
2012-10-24 14:10:37 Autor: Maurycy_
---.97.198.254
Konkretyni przykład jak urzędasy topią państwową kasę w niszowe lotnisko dla dwóch kukuruźników na tydzień,
ale będzie pociąg \"pod drutem\" - średnie zapełnienie 0,5% ...
2012-10-24 14:29:51 Autor: wiktor
---.adsl.inetia.pl
A gdzie są pieniądze na stację Lublin Zachodni i rewitalizację okolicy Lublina Głównego?, bo nie dość że główna stacja jest oddalona od miasta to dzielnica przypomina coraz bardziej wyburzany slams. Do tego bez spójnego systemu aglomeracyjnej SKM jakiekolwiek tory na lotnisko są śmiechu warte.
2012-10-24 14:31:35 Autor: anonimowy rolnik okradajacy narod
---.internetdsl.tpnet.pl
dla tylu lotow to moze i aron dalby rade buszem
2012-10-24 14:37:11 Autor: straphan
---.156.210.141
Smiech na sali po prostu. Lotnisko w Lublinie jest IMHO jak najbardziej potrzebne i uzasadnione - dotychczas na prawym brzegu Wisly mielismy w Polsce az jedno czynne lotnisko pasazerskie (Rzeszow-Jasionka). Ale kolej? Zeelektryfikowana? Moze od razu niech se zbuduja Maglev jak w Szanghaju :)
2012-10-24 14:43:18 Autor: wdr
---.235.176.225
wdr @straphan
to lotnisko jest zupełnie niepotrzebne (teraz hiszpania i włochy mają właśnie problemy z takimi lotniskami, samorządy do nich dopłacają, żeby zachować twarz). najbardziej potrzebna inwestycja to jest połączenie lublin - warszawa w czasie zbliżonym do 60 minut (tam dostęp do modlina i okęcia) + dobra kolej regionalna łącząca lublin z okolicami
2012-10-24 19:17:29 Autor: MK Lublin
---.ennet.pl
MK Lublin @straphan Po cóż Maglev? Wystarczy prawie już zbudowana linia 2,2 km do magistralnej D29-7. Oczywiście najlepiej trollować, ale to i tak NIC nie da. W drugiej połowie listopada oficjalne otwarcie po certyfikacji ULC. Warto trollować? Szkoda klawiatury:-D
2012-10-24 19:24:04 Autor: MK Lublin
---.ennet.pl
MK Lublin @wdr To nieźle i \"fachowo\"-cyt:\"najbardziej potrzebna inwestycja to jest połączenie lublin - warszawa w czasie zbliżonym do 60 minut\". KDP do Lublina??? WOW!!! To jest dopiero S-F w porównaniu do oddanego już Portu Lotniczego Lublin-Świdnik! Bo nawet planowana modernizacja D29-7 do 140-160 km/h nie da takiego czasu...
2012-10-24 19:57:03 Autor: MK Lublin
---.ennet.pl
MK Lublin Dla zainteresowanych-dzisiejsze wieczorne przeloty \"Papugi\" z PAĹťP: http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=96686051&postcount=10366
2012-10-25 07:57:10 Autor: tellchar
---.lublin-zachod.sr.gov.pl
Widzę, że znajdują się kolejni, którym lubelskie lotnisko nie pasuje, za to na siłę chcą promować Modlin i Okęcie... zobaczymy co pokaże rynek, jak na razie lotnisko ma uzasadnienie, a EN 57 AL jest lepszym rozwiązaniem. niż szynobus.
I nie powatrzajcie kłamstw o dwóch lotach w tygodniu, bo jak na razie mamy 3 loty tygodniowo do Stansted, 2 do Luton, 2 do Dublina i 1 do Oslo, a lotnisko jeszcze nie zostało uruchomione....
2012-10-25 10:28:35 Autor: cat
---.100.10.219
jest super
2012-10-25 10:40:41 Autor: wawa
---.100.10.219
jak widac, niekturzy nie moga zniesc faktur ze woj. Lubelskie sie modernizuje. Fakt jest Lotnisko jest potrzebne i ma sens. Wawa osiagnela juz dawano 100%, czyli 10mil pasazerow i wiecej sie nie da. Do Modlina nikt nie bedzie godzinami jezdzil i w korkach stal, zwlaszcza przejezdzajac przez wawe. Ja latam do wawy-okecie >Lufthansa, modlin nie ma sensu bo dluzej. A jak wkacu w Lubline beda poloczenia do niemiec to jestem pierwszym klietem, a cena moze byc ja w Lufthansie.
dla skeptykow: zobaczymy w 2013 jak rynek je rozwinie i wtedy prosze o wasze komentaze
ten szynobus elektryczny to dobry i tani pomysl, chodzi tutaj tylko o polozenie druta na 2-3 kilometrach Swidnik->Lotnisko, tanio i nowoczesnie.
czy ktos zwrucjil uwage ze terminy zwiazane z Lotniskie sa dotrzymane i nawet wyprzedzone. fakt jest: dorze szybko i tanio.
2012-10-25 10:51:54 Autor: mike
---.100.10.219
jak narazie lotnisko jeszcze nie otwarte a juz sa kontrakty z Wizzair, Ryanair, i Chartery. Rozmowy z innymi przewoznikami trwaja. Tak tylko do poruwnania: Rzeszow 0,5 mil pasazerow: Ryanair i Lot/Lufthansa, cargo. I co ktos chce mi powiedziec ze Lotnisko Lublin nie ma sesu. 400.000 pasazerow Lubelskich lata z Warszawy-Okecie, i po otwarciu lotnisko nadal beda jechac godzinami do warszawy czy do lublina 15min pociagiem elektrycznym.
2012-10-25 13:43:40 Autor: czarownicca
---.147.78.17.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
A czy to nie jest tak...ze lubelskie mialo juz dosyc blagania o moderne linii kolejowej do warszawy czy budowe ekspresowki?
Jednego roku tylko jedna inwestycja wartosci 50 mln zl ominela region....a ile bylo wiecej potencjalnych inwestorow i zaunteresowany?
Gdyby nie PLK i ich oddzial w Lublinie co ostro zapiepszaja na lubelskich liniach kolejowych to po otwarciu lotniska mielibysmy po kilkanascie odlotow dziennie pelnych samolotow w cztery strony swiata - za chlebem!!
A tak PKP PLK stwarza alternatywe i daje nadzieje na przyszlosc.
Dla mnie przyszlosc bedzie oznaczac odwrocenie kierunku migracji w kierunku \\\" do\\\" Lublina.
Przy upartej i kosekwentnie prowadzonej polityce jest to mozliwe.