System sprzedaży biletów PKP Intercity na pociągi obsługiwane składami Flirt pozwala kupić bilet nawet w przypadku zajętych wszystkich miejsc siedzących. Skoro PKP IC zdecydowały się na taki ruch, to czemu w Pendolino konsekwentnie nie można kupić biletów na miejsca stojące? Przewoźnik tłumaczy, że marka EIP ma być co do zasady bardziej komfortowa.
– Różnica w sprzedaży biletów jest związana z kategorią pociągów. Zgodnie z założeniem składy Pendolino to najbardziej komfortowa kategoria pociągów, jaką PKP Intercity oferuje swoim pasażerom. W związku z tym, pasażer odbywający podróż na pokładzie składów EIP musi mieć gwarancję miejsca siedzącego – w taki sposób biuro prasowe PKP IC tłumaczy różnicę w systemie sprzedaży.
Warto jednak przypomnieć, że rok temu, gdy wprowadzano do ruchu Pendolino i zdecydowano o wprowadzeniu kary za brak ważnego biletu na pokładzie EIP, przedstawiciele PKP IC silnie zwracali uwagę na względy bezpieczeństwa. Czy zatem jazda na stojąco Flirtem z prędkością 160 km/godz. jest bezpieczna, a jazda Pendolino z prędkością 160-200 km/godz. już nie?
– Na decyzję składa się zawsze kilka czynników. Od filozofii danej marki, przez czynniki techniczne aż po kwestie procedur. Dla nas Pendolino to kategoria połączeń charakteryzująca wysokim komfortem przy prędkościach powyżej 160 km/godz. Kategoria IC to kategoria ekonomiczna dla osób poszukujących nie tylko dobrego standardu, ale i ceny – odpowiada biuro prasowe PKP IC.
Urząd Transportu Kolejowego w opinii dla PKP IC nt. zasad sprzedaży biletów na Pendolino rekomendował wprowadzenie zakazu sprzedaży tylko w przypadku zajętości wszystkich miejsc. UTK zwracał również uwagę, że Pendolino zostały przez PKP IC i producenta zgłoszone jako nieposiadający miejsc stojących – tak stanowi dokumentacja pojazdów ED250. Pisaliśmy przed rokiem, że diabeł tkwi w… papierach. W Pendolino niebezpieczne jest stanie przy prędkości 160-200 km/godz., a w Europie Zachodniej bezpieczne jest podróżowanie na stojąco przy prędkości 250-300 km/godz.