Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Dlaczego szlak Starzyny - Sprowa nie posiada SBL?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
09-03-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

W wielu komentarzach po katastrofie kolejowej w Szczekocinach pojawiły się opinie, że gdyby na szlaku Starzyny - Sprowa została zabudowana Samoczynna Blokada Liniowa, do wypadku nie doszłoby. Dlaczego szlak mimo modernizacji nie posiada SBL?

Samoczynna Blokada Liniowa to system, który pozwala na zwiększenie przepustowości linii kolejowych przy zachowaniu odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. Najważniejszymi elementami systemu są czujniki zajętości torów oraz semafory, ustawione w odległości zbliżonej do drogi hamowania pociągu na danej linii (uzależnionej od maksymalnej dozwolonej prędkości). Dzielą one szlak kolejowy na odstępy. Maszynista pociągu zbliżającego się do końca odstępu jest powiadamiany o tym, z jaką prędkością może wjechać na kolejny odstęp. Bez SBL na danym szlaku może przebywać jeden pociąg. Po zabudowie systemu, jeden pociąg może przebywać na każdym odstępie, choć zwykle pociągi jadą co trzy odstępy.

Po linii kolejowej nr 64 Koniecpol - Kozłów poruszają się pociągi regionalne oraz dalekobieżne jadące z Krakowa w kierunku Częstochowy, Warszawy, i Łodzi. Wiele osób podnosiło, że przy tak dużym ruchu budowa SBL zwiększyłaby bezpieczeństwo na szlaku, i być może zapobiegła katastrofie - Blokada samoczynna ma swoje walory, ale też słabe strony. Dla przewidywanego natężenia ruchu na tej linii nie ma potrzeby dzielenia tego szlaku na więcej odstępów, co wymusiłaby blokada samoczynna. Na tym szlaku nigdy nie będzie potrzeby jazdy kilku pociągów jednocześnie w tym samym kierunku. A koszty budowy i utrzymania samoczynnej blokady liniowej są większe. Nie miało to sensu. Oczywiście rozważaliśmy i takie rozwiązanie, że podzielimy cały odcinek na trzy odstępy samoczynnej blokady liniowej. Ale z pełną świadomością wspólnie zdecydowaliśmy, że pozostaniemy przy blokadzie półsamoczynnej, a zbudujemy tylko posterunek w Sprowie. Proszę zwrócić uwagę, że on jest nie tylko odstępowy, ale odgałęźny, czyli mamy możliwość zmiany toru - mówił niedawno w rozmowie z "Naszym Dziennikiem" Adam Młodawski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Kielcach.

- Linia docelowo ma być wykorzystywana do połączeń regionalnych, bowiem w planach jest budowa nowego wyjazdu z CMK w stronę Krakowa i Katowic przez Nakło, którym mają pojechać najszybsze pociągi - przypomina w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK Maciej Dutkiewicz. Polskim Liniom Kolejowym nie opłacało się zatem budować SBL. - Co do zasady blokada samoczynna służy podniesieniu przepustowości, a nie samej poprawie bezpieczeństwa - powiedział nam ekspert, prezes ZA Kombud Kazimierz Frąk. Dodał, że budowa SBL podniosłaby koszt urządzeń sterowania ruchem poniesiony podczas niedawnej modernizacji nawet dwudziestokrotnie.

Przepustowość szlaku przy obecnych zabezpieczeniach odpowiada potrzebom PKP PLK -  Przypomnę, że planowana prędkość maksymalna dla trasy Kozłów - Starzyny to 150 km/h - dodaje Dutkiewicz. Ma to się stać po modernizacji sieci trakcyjnej. Wtedy przepustowość szlaku zostanie podniesiona, ponieważ w jednostce czasu będzie go mogło pokonać więcej pociągów. W jeszcze większym stopniu podważa to sens budowy SBL.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Infrastruktura

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Michał Szymajda 26 lipca 2023

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

W Ropczycach niemal nowe perony wymagają przebudowy

Infrastruktura

Linia 26: Niewielka inwestycja na pograniczu Mazowsza

Infrastruktura

Zobacz również:

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Infrastruktura

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Michał Szymajda 26 lipca 2023

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

W Ropczycach niemal nowe perony wymagają przebudowy

Infrastruktura

Linia 26: Niewielka inwestycja na pograniczu Mazowsza

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5