Partnerzy serwisu:
Komentarze

Dlaczego przewóz rowerów jest tak trudny dla kolei?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-07-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMENTARZE
Dlaczego przewóz rowerów jest tak trudny dla kolei?
Fot. Koleje Dolnośląskie S.A.
Przewóz rowerów koleją, szczególnie w sezonie wakacyjnym, budzi dużo emocji. O tym, dlaczego tak jest pisze w komentarzu dla "Rynku Kolejowego" dr Michał Beim.

Przewóz rowerów koleją jest dużym wyzwaniem z kilku względów. Pierwszym z nich są koszty. Przestrzeń na rowery przynosi kolejom mniejszy przychód niż gdyby w tym miejscu były fotele pozwalające posadzić kolejnych podróżnych. Z drugiej strony, zwłaszcza koleje regionalne i lokalne zazwyczaj posiadają swoiste „rezerwy proste”, w których bez większych kłopotów da się wcisnąć kilka rowerów. Ponadto turyści dają kolei przychód, gdy pociągi są mniej obłożone – w weekendy czy wakacje szkolne. Miejsce rowerowe jest więc ceną pozyskania pasażerów. Drugi problem to sezonowość przewozu rowerów. Rozpoczyna się ona, w momencie, gdy nastaje sezon turystyczny. To turyści są głównymi klientami przewozu rowerów. Z jednej strony miejsca na rower w pociągu to koszt dla organizatora, z drugiej stymulacja turystyki regionalnej.

Sezonowość ma jeszcze jeden aspekt – rano na początek weekendu wszyscy z miasta, w niedzielę wieczór powrót. Trudno też planować podaż miejsca, np. poprzez ukrotnienie trakcji – wystarczy załamanie pogody, a zainteresowanie rekreacją na świeżym powietrzu spada. Ponadto systemy rezerwacyjne w kolejach regionalnych nie przyjmują się w świadomości pasażerów. Trzecim problemem jest różna wielkość rowerów. Coraz częściej turyści korzystają z rowerów cargo, ciągną przyczepki dziecięce itp. To ma kolosalne konsekwencje dla ilości potrzebnego miejsca.

Minimalne wymagania dotyczące kilku miejsc na rowery są systemowo bardzo dobrym rozwiązaniem. W każdym pociągu powinny być ze 2-4 miejsca na rowery. Niezależnie czy lokalnym czy dalekobieżnym dużych prędkości. Większa liczba miejsc, powinna zależeć jednak od organizatora lub przewoźnika w przewozach komercyjnych. Władze regionalne muszą odpowiedzieć sobie, czy chcą promować rowerową turystykę regionalną? Bez kolei i możliwości przewozu rowerów nawet najlepszy system tras rowerowych, traci wiele na atrakcyjności. 

Dla ruchu codziennego ważniejsza jest systematyczna rozbudowa bezpiecznych miejsc postojowych dla rowerów. Zarówno tych „pierwszych” używanych z domu do stacji, i tych „drugich” coraz częściej kupowanych, aby ze stacji dojechać do pracy czy szkoły. Na popularność kolei wpływa też budowa wygodnych dróg rowerowych dojazdowych do stacji – nie jest to zadanie kolei, ale samorządy czy GDDKiA też powinny widzieć w tym korzyści. W tym miejscu należy jeszcze pochwalić Koleje Dolnośląskie które, wzorem Kolei Austriackich ÖBB, znalazły tani sposób na przewóz większej liczby rowerów.

Obszerny raport dotyczący szerokiego spektrum relacji transportu rowerowego i kolejowego opublikujemy w kolejnym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy"
Zachęcamy do prenumeraty!

* dr Michał Beim opublikował szereg artykułów naukowych dot. mobilności, w tym “Najlepsze praktyki w przewozie rowerów kolejami regionalnymi”, który można pobrać tutaj.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Przez Koleo kupimy bilet na rower, psa i na miejsce w wagonie sypialnym

Pasażer

Przez Koleo kupimy bilet na rower, psa i na miejsce w wagonie sypialnym

inf. pras., oprac. ms. 01 czerwca 2023

Rower w pociągu. UTK przypomina o zasadach przewozu jednośladów

Pasażer

KD otwierają sezon rowerowy

Pasażer

KD otwierają sezon rowerowy

Redakcja/inf. pras. 29 kwietnia 2023

PKP Intercity nie ma czynnych rowerowych „stodół”

Tabor i technika

Remtrak naprawi rowerowe „stodoły”

Tabor i technika

Remtrak naprawi rowerowe „stodoły”

Jakub Rösler 16 lutego 2023

Będą kolejne wagony Combo. Czy zostaną zmienione? [aktualizacja]

Tabor i technika

Zobacz również:

Przez Koleo kupimy bilet na rower, psa i na miejsce w wagonie sypialnym

Pasażer

Przez Koleo kupimy bilet na rower, psa i na miejsce w wagonie sypialnym

inf. pras., oprac. ms. 01 czerwca 2023

Rower w pociągu. UTK przypomina o zasadach przewozu jednośladów

Pasażer

KD otwierają sezon rowerowy

Pasażer

KD otwierają sezon rowerowy

Redakcja/inf. pras. 29 kwietnia 2023

PKP Intercity nie ma czynnych rowerowych „stodół”

Tabor i technika

Remtrak naprawi rowerowe „stodoły”

Tabor i technika

Remtrak naprawi rowerowe „stodoły”

Jakub Rösler 16 lutego 2023

Będą kolejne wagony Combo. Czy zostaną zmienione? [aktualizacja]

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5