NUMER 10/2022
NUMER 10/2022
Temat numeru:
InnoTrans 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Dlaczego przewóz rowerów jest tak trudny dla kolei?

| Michał Beim 28.07.2022 7,6k

Dlaczego przewóz rowerów jest tak trudny dla kolei?
Fot. Koleje Dolnośląskie S.A.
Przewóz rowerów koleją, szczególnie w sezonie wakacyjnym, budzi dużo emocji. O tym, dlaczego tak jest pisze w komentarzu dla "Rynku Kolejowego" dr Michał Beim.
Przewóz rowerów koleją jest dużym wyzwaniem z kilku względów. Pierwszym z nich są koszty. Przestrzeń na rowery przynosi kolejom mniejszy przychód niż gdyby w tym miejscu były fotele pozwalające posadzić kolejnych podróżnych. Z drugiej strony, zwłaszcza koleje regionalne i lokalne zazwyczaj posiadają swoiste „rezerwy proste”, w których bez większych kłopotów da się wcisnąć kilka rowerów. Ponadto turyści dają kolei przychód, gdy pociągi są mniej obłożone – w weekendy czy wakacje szkolne. Miejsce rowerowe jest więc ceną pozyskania pasażerów. Drugi problem to sezonowość przewozu rowerów. Rozpoczyna się ona, w momencie, gdy nastaje sezon turystyczny. To turyści są głównymi klientami przewozu rowerów. Z jednej strony miejsca na rower w pociągu to koszt dla organizatora, z drugiej stymulacja turystyki regionalnej.

Sezonowość ma jeszcze jeden aspekt – rano na początek weekendu wszyscy z miasta, w niedzielę wieczór powrót. Trudno też planować podaż miejsca, np. poprzez ukrotnienie trakcji – wystarczy załamanie pogody, a zainteresowanie rekreacją na świeżym powietrzu spada. Ponadto systemy rezerwacyjne w kolejach regionalnych nie przyjmują się w świadomości pasażerów. Trzecim problemem jest różna wielkość rowerów. Coraz częściej turyści korzystają z rowerów cargo, ciągną przyczepki dziecięce itp. To ma kolosalne konsekwencje dla ilości potrzebnego miejsca.

Minimalne wymagania dotyczące kilku miejsc na rowery są systemowo bardzo dobrym rozwiązaniem. W każdym pociągu powinny być ze 2-4 miejsca na rowery. Niezależnie czy lokalnym czy dalekobieżnym dużych prędkości. Większa liczba miejsc, powinna zależeć jednak od organizatora lub przewoźnika w przewozach komercyjnych. Władze regionalne muszą odpowiedzieć sobie, czy chcą promować rowerową turystykę regionalną? Bez kolei i możliwości przewozu rowerów nawet najlepszy system tras rowerowych, traci wiele na atrakcyjności. 

Dla ruchu codziennego ważniejsza jest systematyczna rozbudowa bezpiecznych miejsc postojowych dla rowerów. Zarówno tych „pierwszych” używanych z domu do stacji, i tych „drugich” coraz częściej kupowanych, aby ze stacji dojechać do pracy czy szkoły. Na popularność kolei wpływa też budowa wygodnych dróg rowerowych dojazdowych do stacji – nie jest to zadanie kolei, ale samorządy czy GDDKiA też powinny widzieć w tym korzyści. W tym miejscu należy jeszcze pochwalić Koleje Dolnośląskie które, wzorem Kolei Austriackich ÖBB, znalazły tani sposób na przewóz większej liczby rowerów.

Obszerny raport dotyczący szerokiego spektrum relacji transportu rowerowego i kolejowego opublikujemy w kolejnym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy"
Zachęcamy do prenumeraty!

* dr Michał Beim opublikował szereg artykułów naukowych dot. mobilności, w tym “Najlepsze praktyki w przewozie rowerów kolejami regionalnymi”, który można pobrać tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Komentarze
zdjęcie autora

Michał Beim - adiunkt Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu

Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2022
NUMER 10/2022
W najnowszym numerze naszego miesięcznika podsumowujemy targi Innotrans 2022, które na pewno zapadną całej branży w pamięć. Oprócz tego dużo piszemy o logistyce na szlakach do Ukrainy i przyszłości branży kolejowej i budowlanej. Piszemy też o systemie, który zmieni zarządzanie przepustowością na kolei... i o tym jak tę przepustowość na polskich torach likwidowano w ostatnich 30 latach.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5