NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Dlaczego „bomba” zatrzymała pociągi Warszawa – Poznań?

| Martyn Janduła 29.06.2017 8,2k

Dlaczego „bomba” zatrzymała pociągi Warszawa – Poznań?
Fot. PKP Intercity
Opóźnienia pociągów jadących objazdem na trasie z Warszawy do Poznania sięgające prawie 500 minut, nerwy pasażerów i groźba związana z możliwym wybuchem podłożonego w pociągu ładunku. Tak w skrócie wyglądała ewakuacja pociągu relacji Warszawa – Berlin, który dodatkowo zablokował ruch na całej trasie Warszawa – Poznań. Teraz przewoźnik musi zmierzyć się z falą krytyki, którą wywołał głupi żart. Sprawę jednak potraktowano poważnie. Przewoźnik uważa, że pasażerom zaoferowano profesjonalną opiekę.
Przed godziną 19 – 28 czerwca – Komenda Powiatowa Policji w Mogilnie została poinformowana o prawdopodobnym podłożeniu ładunku wybuchowego w pociągu relacji Warszawa – Berlin. Informacja o tym fakcie została również wysłana mailem do łódzkiego oddziału PKP Intercity. Dzisiaj już wiemy, że bomby nie było. Jednak tego dnia konieczne było wszczęcie procedury bezpieczeństwa dotyczącej działań w takich sytuacjach, która miała zapobiec ewentualnej katastrofie.

Zatrzymanie na najbliższej stacji

– Natychmiast po otrzymaniu informacji o możliwym zagrożeniu podjęto decyzję o zatrzymaniu pociągu, wezwaniu odpowiednich służb, w tym przede wszystkim policji, i ewakuacji pasażerów oraz obsługi – wyjaśnia Marta Ziemska, rzecznik prasowy PKP Intercity. Na miejsce dotarły 4 zastępy straży pożarnej, policja oraz specjalistyczna jednostka pirotechniczna z psem tropiącym, która sprawdzała skład.

Pociąg relacji Warszawa – Berlin został zatrzymany na bocznym torze najbliższej stacji. W tym przypadku było to Mogilno. – W pierwszej fazie przeprowadzono pasażerów pod asystą drużyny konduktorskiej za budynek dworca, który stanowił naturalną barierę, natomiast po przyjeździe policji – na boisko pobliskiej szkoły, a następnie do budynku Zespołu Szkół w Mogilnie, w którym mogli zatrzymać się do czasu zakończenia działań. Sprawdzaniem składu zajęła się policja – tłumaczy Ziemska.

Jak informowały służby, z pociągu i pobliskich domów znajdujących się w okolicach stacji ewakuowano około 600 osób. Jak wyjaśnia biuro prasowe, w tym czasie Centrum Wsparcia Klienta zadbało o dostarczenie przekąsek oraz napojów wszystkim pasażerom – zarówno zatrzymanego pociągu w Mogilnie, jak też pozostałym pasażerom w pociągach opóźnionych z powodu alarmu w Mogilnie. Około 50 pasażerów, którzy mieli ze sobą tylko bagaże podręczne, mogło pojechać do Poznania podstawionym autobusem.

Polskie Linie Kolejowe w gotowości

Zarządca infrastruktury deklaruje, że również w tym czasie ściśle współpracował z przewoźnikami i służbami, aby zapewnić pasażerom bezpieczeństwo. – Byliśmy gotowi wznowić ruch pociągów natychmiast po zakończeniu akcji przez służby. O sytuacji na bieżąco byli informowani pasażerowie na stacjach i przystankach – mówi Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK.

– W sytuacji, gdy zagrożone może być bezpieczeństwo pasażerów, przewoźnicy i zarządca infrastruktury ściśle współpracują z policją. Równocześnie przygotowywana jest taka organizacja ruchu, która po zakończeniu działań policji, pozwala maksymalnie ograniczać utrudnienia dla pasażerów – podaje Jakubowski.

Jak się okazuje, PKP Intercity rozważało kwestię uruchomienia komunikacji zastępczej. – Jednak przewoźnicy autokarowi odmawiali, ze względu na trwający wakacyjny szczyt przewozowy, podczas którego nie posiadają odpowiednich zasobów ludzkich i sprzętowych – podkreśla spółka. To spowodowało, że setki pasażerów musiały czekać do zakończenia akcji policji, która trwała do późnych godzin nocnych. Ruch wznowiono dopiero przed pierwszą w nocy.

W związku z utrudnieniami część pociągów notowała olbrzymie opóźnienia. Poza wspomnianym EIC z Warszawy do Berlina, który miał ok. 500 minut opóźnienia, niewiele mniej miały pociągi IC Mieszko z Trójmiasta do Wrocławia, EIC Chrobry z Warszawy do Szczecina przez Poznań, EIC Lech z Warszawy do Poznania, TLK Drwęca z Olsztyna do Poznania, IC Bałtyk z Trójmiasta do Poznania i TLK Warta z Warszawy do Zielonej Góry.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45856)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Polska (45856)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5