NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Dinges: Inwestycje w kolej są trudniejsze

| Roman Czubiński 16.06.2017 1,6k

Dinges: Inwestycje w kolej są trudniejsze
fot. Koleje Śląskie
Rywalizację kolei z innymi gałęziami transportu utrudnia złożoność procesu inwestycyjnego – podkreślił podczas debaty na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach prezes Kolei Śląskich Wojciech Dinges. Można jednak wygrać walkę o pasażera poprzez, między innymi, planowanie inwestycji z wyobraźnią i w dialogu z podróżnymi, a także szerszy zakres usług na „ostatniej mili”. – Jeśli uznamy miasto za rodzaj hotelu dla mieszkańców, biznesu i instytucji, to transport jest jedną z jego gwiazdek – dodał.
Proces inwestycyjny na kolei jest najczęściej nie tylko droższy – wymaga też zaangażowania większej liczby podmiotów, by osiągnąć zadowalający efekt końcowy. – W przypadku komunikacji miejskiej i transportu drogowego często wystarczy wymiana taboru. Mniej jest też jednostek, które muszą brać udział w procesie, nawet jeśli w grę wchodzi także infrastruktura. Tymczasem na kolei po wyremontowaniu torów zadanie się nie kończy – trzeba jeszcze zadbać o ofertę handlową opierającą się przede wszystkim na taborze i budżecie ze strony organizatorów transportu. Nie ma prywatnych pasażerskich pojazdów szynowych, trzeba więc kupić tabor również ze środków publicznych – przekonywał prezes Kolei Śląskich.

W konsekwencji, choć PKP PLK lepiej lub gorzej wykonuje swój wieloletni plan, poprawiając stan infrastruktury kolejowej po wielu latach zaniedbań – czasami są to działania niezsynchronizowane z planami przewoźników. Zdarzają się też przypadki odwrotne, czego przykładem jest ciąg E30 na odcinku Kraków – Katowice. – Chcielibyśmy zaoferować tam dobre połączenie, ale nie ma po czym jeździć – skwitował Dinges. Jak dodał, już teraz należy zacząć planować zakup taboru przeznaczonego do obsługi E30 po zakończeniu modernizacji, a także linii na lotnisko w Pyrzowicach po jej odbudowie.

Modernizacje: trzeba patrzeć szeroko

Zdaniem prezesa odpowiedzialni za rozwój kolei czasem zapominają, że oprócz odtworzenia standardu sprzed lat potrzeba też rozwoju i zwiększania zakresu realizowanych usług publicznych. Jako przykład podał linię KŚ S1 Częstochowa – Katowice – Gliwice. – To dziś nasza najbardziej obciążona trasa. Uruchamiamy na niej w szczycie pociągi co 30 minut. Wprowadzenie minutowego taktu jest trudne, ponieważ pociągi kwalifikowane, np. EIP PKP IC mają priorytet. Mimo to myślimy przynajmniej o zwiększeniu tej częstotliwości do 20 minut. Tymczasem w latach 80. ubiegłego wieku sięgała ona 10-15 minut – wspomniał szef KŚ.

Czasami optymalizacja jest jednak możliwa bez wielkich dodatkowych kosztów inwestycyjnych. Prezes przywołał przykład przystanku Bytom Północny na linii 131, który po zamknięciu kopalni Powstańców Śląskich stał się zbędny w dotychczasowej lokalizacji. Na wniosek Kolei Śląskich udało się jednak przesunąć o 500 m, co pozwoli zapewnić przesiadkę na linie tramwajowe i autobusowe oraz przybliżyć przystanek do dużych osiedli. – Udało się doprowadzić do tej decyzji za pięć dwunasta – wspominał Dinges. Nie zdołano jednak doprowadzić do utworzenia nowego przystanku na tej samej linii w Chorzowie w pobliżu wydziałów przenoszonych tam przez Uniwersytet Śląski. – Byłoby to możliwe, gdyby zaczęto o tym rozmawiać wcześniej. Przy modernizacji linii trzeba myśleć o globalnym kontekście, o celu inwestycji. Przy takim podejściu są możliwe nawet skokowe zmiany efektów – podkreślił prezes przewoźnika. W dyskusję o zmianach powinno się wciągać także pasażerów i zarządców pobliskich generatorów ruchu, takich jak strefy biznesowe, centra usługowe i zakłady produkcyjne.

Ostatnia mila: samochód nie musi być wrogiem

Dla zachęcenia pasażerów do wyboru kolei szczególne znaczenie ma zharmonizowanie całej oferty transportowej, zwłaszcza zapewnienie dojazdu na tzw. ostatniej mili. – Trzeba w tym celu ustabilizować rozkład jazdy kolei i komunikacji miejskiej – uznał Dinges. Koleje Śląskie przymierzają się do wprowadzenia w specjalnej strefie ekonomicznej w Gliwicach oferty kombinowanej. – Kursy autobusów dowożących do pociągów mogłyby być współfinansowane przez zakłady pracy. W razie opóźnienia pociągu kierowcy sztywno czekaliby pod stacją na ich przyjazd – mówił prezes. Duża liczba działających w strefie przedsiębiorstw oraz widok parkingów przepełnionych samochodami pozwalają mieć nadzieję na powodzenie inicjatywy, w której sprawie toczą się już rozmowy z przewoźnikami autobusowymi.

Naturalnym uzupełnieniem transportu publicznego na końcowych odcinkach może stać się – według prezesa – również carsharing. – W dobie gospodarki współdzielonej wypożyczalnie samochodów elektrycznych przy dworcach będą pełniły funkcję podobną do rowerów publicznych. Nie wiadomo jednak, czy będą zorganizowane na zasadach komercyjnych – podzielił się przewidywaniami. Włączenie małych pojazdów w system transportu publicznego umożliwiają technologie informatyczne (poprzez wspólny bilet lub innego rodzaju wspólny system płatności).

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5