| DGP/Rynek Kolejowy ⚫ 12.03.2014 ⚫
101
Europejski Trybunał Sprawiedliwości uznał w ubiegłym roku, że PKP PLK niesłusznie wliczała do stawek za dostęp do infrastruktury koszty stałe. Prawo unijne przewiduje tymczasem, że opłaty pobierane za minimalny pakiet dostępu do torów są ustalana po koszcie, który jest bezpośrednio ponoszony jako rezultat wykonywania przewozów pociągami.
Po wyroku PKP PLK obniżyła w ubiegłym roku stawki dostępu o średnio 20 proc. Przewoźnicy walczą jednak o odzyskanie choćby części pieniędzy, zgodnie z wyrokiem ETS nielegalnie pobranych przez PKP PLK w latach 2006–2013. Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych wylicza, że potencjalna kwota roszczeń dla całego rynku wynosi 10–15 mld zł.
„Dziennik Gazeta Prawna” podaje kwotę złożonych już roszczeń – to 1,9 mld złotych. DB Schenker, domaga się 730 mln zł. Lotos Kolej – ponad 300 mln zł, Przewozy Regionalne 500 mln złotych. Wnioski do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, PKP PLK lub Urzędu Transportu Kolejowego złożyły także CTL Logistics, Freightliner i Pol-Miedź Trans.
Jak podaje „DGP”, do Urzędu Transportu wpłynęło pismo od wytwórcy energii elektrycznej GdF Suez. Spółka twierdzi, że przez lata – w związku z wyśrubowanym cennikiem PKP PLK – przepłacała za transporty węgla. Jeśli uda jej się udowodnić, że gdyby nie PKP, sprzedawałaby tańszy prąd, to otwiera to perspektywę gigantycznych roszczeń – pisze gazeta.
Wnioski od spółek miały początkowo charakter wezwań do ugody sądowej, ale zamieniają się w regularne pozwy. – Przedstawiciele Skarbu Państwa nie widzą podstaw faktycznych ani prawnych do zawierania ugód – mówi Piotr Popa, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Zanim zapadną pierwsze wyroki, a potem zostanie wykorzystana droga odwoławcza, miną co najmniej trzy lata.
Więcej z regionu:
Polska (46250)Wrocław: Zmiany na pl. Jana Pawła II. Niebawem ostatni etap remontu
220
Zintegrowany transport MPK Wrocław oddaje do użytku ważny komunikacyjnie fragment placu Jana Pawła II wraz z wyremontowanym torowiskiem w Podwalu oraz ulicy Mostowej. Zakończenie tych prac pozwoli na rozpoczęcie piątego i ostatniego etapu: remontu rozjazdów oraz torowiska w Podwalu od strony pl. Orląt Lwowskich.
Charków szykuje się do powrotu metra po blisko trzymiesięcznej przerwie
761
Pasażer Metro w Charkowie nie jeździ od blisko trzech miesięcy. Jego stacje i tunele od początku służą za schron dla ludności. Teraz władze miasta zapowiedziały, że kolej podziemna ma wznowić kursowanie w ciągu 1,5-2 tygodni.
Szczecin: Na dniach przetarg na przedłużenie tramwaju na Szafera
598
Zintegrowany transport Szczecin wysłał już do dziennika urzędowego UE przetarg na budowę i rozbudowę ul. Szafera. W ramach inwestycji powstanie 600-metrowy odcinek torowiska tramwajowego, który połączy istniejące i funkcjonujące odcinki torowisk na Żołnierskiej i Szafera.
Zakończyły się konsultacje ws. komunikacji po wydłużeniu metra na Bemowo i Bródno
2,1k
Infrastruktura Od 22 marca do 7 maja prowadzono konsultacje społeczne dotyczące usprawnienia komunikacji naziemnej po uruchomieniu nowych stacji drugiej linii metra na Bemowie i Targówku. Relacje ze spotkań on-line obejrzało ponad 9 tys. osób, a w dzielnicowych spotkaniach „na żywo” wzięło udział ponad 400 pasażerów. Wpłynęło prawie 5,5 tys. opinii. Ostateczny wariant komunikacji zostanie przedstawiony w czerwcu.
Jedna oferta na przebudowę dworca Hel
909
Infrastruktura PKP SA otworzyły oferty w ponowionym próbę przebudowy dworca Hel na końcu linii nr 213. Jeśli zamawiający zwiększy budżet i wybierze wykonawcę, roboty potrwają ponad rok. Podróżni będą korzystali z tymczasowego obiektu.
Sosnowiec: Linia tramwajowa 27 wraca na trasę do Kazimierza Górniczego
1,4k
Zintegrowany transport Zasadnicze prace modernizacyjne torowiska tramwajowego wzdłuż ul. gen. Andersa w Sosnowcu zostały zrealizowane. I choć wykonawca kontynuuje roboty na odcinku wzdłuż ul. 1 Maja, to od środy 18 maja wznowiony zostanie ruch linii nr 27 do pętli w Kazimierzu Górniczym.
Poznań. Jest przetarg na modernizację tramwajowej Trasy Kórnickiej
697
Zintegrowany transport Poznańskie Inwestycje Miejskie właśnie ogłosiły przetarg dotyczący modernizacji torowiska tramwajowego od przystanku Kórnicka, aż do Osiedla Lecha. Zadanie obejmuje także budowę i modernizację kilku ulic. Zadanie jest dofinansowane z funduszy unijnych.
Po proteście pracowników KŚ. Utrudnień nie było, rozmów też
1,5k
Pasażer Zgodnie z zapowiedziami odbył się w piątek protest grupy pracowników Kolei Śląskich. Według lokalnych mediów wzięło w nim udział kilkanaście osób. Zarząd spółki zapewnił, że jest gotowy do rozmów.
Przekop Mierzei Wiślanej. „Koszt inwestycji wyniesie tyle, co budowa 40 km ekspresówki”
2,5k
Infrastruktura Koszt budowy drogi wodnej z kanałem żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną odpowiada kosztowi budowy ok. 40 km dróg szybkiego ruchu – w taki sposób Marek Gróbarczyk z Ministerstwa Infrastruktury odniósł się do interpelacji jednego z posłów, który pytał o rentowność inwestycji.
Poznań: Brakuje środków na tramwaj na Ratajczaka
1,2k
Zintegrowany transport Jak przyznaje wiceprezydent Poznania, Mariusz Wiśniewski, Poznań nie ma obecnie środków by zrealizować budowę linii tramwajowej w ulicy Ratajczaka. Czy oznacza to, że miasto straci unijne dofinansowanie, a realizacja samej inwestycji znacznie przesunie się w czasie?
DGP/Rynek Kolejowy - Redaktor naczelny portalu Rynek Kolejowy
Wiecej z regionu:
Polska (46250)
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >