Z dużym opóźnieniem realizowany jest kontrakt dla niemieckiej kolei Deutsche Bahn, który przyznano firmie Siemens na dostawę 15 pociągów Velaro D. Nie dość, że opóźniają się same dostawy, to również wydłużają się procesy uzyskiwania niezbędnych pozwoleń do prowadzenia przewozów międzynarodowych. W związku z tym plany DB dotyczące uruchomienia przewozów z Frankfurtu do Londynu również szybko nie zostaną zrealizowane.
W połowie 2013 roku międzynarodowa komisja odpowiadająca za przewozy prowadzone Eurotunelem (IGC) przyznała niemieckiej kolei Deutsche Bahn certyfikat "B" zezwalający na prowadzenie przewozów pod kanałem La Manche. Te właśnie połączenia będą obsługiwane przez składy Velaro D. Według pierwotnych założeń DB, kursy w tej relacji miały ruszyć w 2013 roku. Po licznych przesunięciach ustalono wreszcie, że będzie to jednak rok 2016. Teraz DB wycofuje się jednak z tej deklaracji.
Nie tak łatwo o dopuszczenia
Pociągi Velaro, które mają być przeznaczone do obsługi linii krajowych, mają już dopuszczenie do ruchu na niemieckiej sieci kolejowej. Inaczej wygląda sprawa pozwoleń za granicą. Zgodnie z pierwotnym założeniem. składy miałyby kursować również do Brukseli i do Paryża. Dotychczasowe okoliczności wskazują jednak na to, że nawet połączenia Niemcy - Francja i Niemcy - Belgia również nie zostaną uruchomione szybko. Z informacji przedstawionych przez Deutsche Bahn wynika, że w obecnej sytuacji priorytetem jest dopięcie spraw związanych z dopuszczeniami w Belgii i Francji, a dopiero później będzie można myśleć o Londynie. Władze DB podkreślają, że dotychczasowy proces uzyskiwania dopuszczeń wykazał wiele aspektów technicznych składów, które powodują, że procedury trwają dłużej, niż zakładano. A to zdecydowanie wpłynie na realny termin uruchomienia kursów DB do Londynu.
Dodatkowo zmieniły się uwarunkowania ekonomiczne - na terenie Francji znacznie wzrosły stawki opłat za dostęp do infrastruktury, a dodatkowo na torach pojawiła się silna konkurencja,
- Absolutnie nie rezygnujemy z połączeń z Londynem. Jednak teraz skupiamy się na uruchomieniu pociągów do Brukseli i Paryża. Kiedy osiągniemy ten cel, wówczas pomyślimy, w jaki sposób i kiedy ruszymy z połączeniami do Londynu - powiedział agencji informacyjnej Reuters Andreas Busemann z DB Fernverkehr.
Przypomnijmy: Deutsche Bahn kupiła 15 pociągów Velaro D w 2008 roku za ok. 500 mln euro. Szesnasty pociąg został zamówiony w kwietniu 2011 roku. Nowe pociągi zostały zakupione przede wszystkim z myślą o rozwoju siatki połączeń międzynarodowych. Składy mogą rozpędzać się do 320 km/h.