Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

DB Schenker Rail Polska ma Vectrona

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
20-12-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

W warszawskiej siedzibie Instytutu Kolejnictwa Siemens przekazał dziś pierwsze dwie z 23 zamówionych przez operatora kolejowego DB Schenker Rail Polska lokomotyw elektrycznych Vectron DC. Wszystkie nowe elektrowozy dotrą do Polski do 2015 roku.

Pod koniec listopada Siemens AG podpisał umowę z DB Schenker Rail Polska na dostawę 23 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych Vectron DC. Jest to drugie tak  duże zamówienie lokomotyw Siemensa nowej generacji. W uroczystym przekazaniu pojazdu biorą udział: Markus Hunkel, członek zarządu DB Schenker Rail, Michael Hetzer, członek zarządu DB Schenker Rail Polska, Karl-Hermann Klausecker, CEO branży Locomotives and Components Siemensa AG oraz Marek Bielski, członek zarządu Siemens Sp. z o.o, dyrektor sektora Infrastructure and Cities.

- Uroczyste przekazanie lokomotywy Vectorn firmie DB Schenker Rail Polska może być przykładem dobrej współpracy międzynarodowej - powiedział Andrzej Żurkowski, dyrektor Instytutu Kolejnictwa, w którego siedzibie odbyło się przekazanie.

Doświadczenia z 13 lotów na Słońce

- Cieszę się, że jesteśmy w stanie spełniać potrzeby DB Schnker dzięki dostarczeniu lokomotywy Vectron. Współczesny transport towarowy w Europie jest świadkiem wielu wyzwań. Dlatego musimy dopilnować, żeby transport kolejowy był konkurencyjny wobec transportu drogowego. Jako producenci chcemy dostarczać rozwiązania optymalne pod względem kosztowym – powiedział podczas przekazania lokomotywy, Karl-Hermann Klausecker. Jak zaznaczył, Vectron DC o masie 80 ton i mocy 5,2 MW jest dedykowana na polski rynek.

- Nasze lokmotywy dla DB i innych klientów na całym świecie wzbogaciły nasze doświadczenia. Poprzednik Vectorna – Eurosprinter – przejechał we wszystkich wersjach ponad 2 miliardy kilometrów usług wykonanych dla naszych klientów. To prawie 13 –krotna odległość pomiędzy Słońcem a Ziemią - zaznaczył Klausecker.

W sumie w tej chwili DB Schnker otrzyma dwa pierwsze Vectrony, które wcześniej testowane były na polskich torach – między innymi przez tego przewoźnika. Kolejne 3 lokomotywy dotrą do przewoźnika latem 2013 roku, a 3 następne – jesienią. Spółki nie podały wartości kontraktu. Informują, że jest wart kilkadziesiąt milionów euro.

DB Schenker stawia na nowoczesny tabor

- Nowoczesne jednostki są głównym filarem naszej koncepcji budowy pan-europejskiej sieci kolejowej, w której transporty międzynarodowe są realizowane w znacznej mierze przy użyciu lokomotyw elektrycznych. Ponadto, nowy tabor wpłynie na zmniejszenie poziomu emitowanego dwutlenku węgla, a tym samym zbliży nas do realizacji założenia, którym jest zdobycie pozycji Eko – pioniera – stwierdził natomiast Markus Hunkel, członek zarządu DB Schenker Rail.

- Polski rynek jest dla nas kluczowy. Jesteśmy tu drugim przewoźnikiem i chcemy umacniać naszą pozycję. Lokomotywy Siemens Vectron nie tylko pomogą nam obniżyć wpływ przewozów na środowisko, ale i nadadzą nową twarz firmie DB Schenker Rail Polska. Mam nadzieję, że warunki pozwolą nam zamówić kolejne 13 lokomotyw, gdyż taką opcję przewiduje zamówienie – podsumował.

Roczne testy

Nowa lokomotywa Vectron DC Siemensa przekazana DB Schenker Rail Polska przeznaczona jest do obsługi ruchu pasażerskiego i towarowego. Pojazd odpowiada potrzebom europejskich operatorów kolejowych, którzy elastycznie chcą wykorzystywać tabor. Lokomotywy Vectron DC w wersji dla DB Schenker Rail Polska przygotowane są do pracy na liniach kolejowych z siecią trakcyjną zasilaną prądem stałym 3kV i wyposażone w odpowiednie systemy zabezpieczenia ruchu kolejowego stosowane na polskiej sieci kolejowej. We wrześniu br. po rocznych testach i jazdach próbnych lokomotywa Vectron DC otrzymała bezterminowe świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego w Polsce wydane przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.

- Poprzez zakup 23 nowych lokomotyw będziemy posiadać nowoczesną i wydajną flotę pojazdów elektrycznych, dzięki czemu nasza pozycja na polskim rynku kolejowym będzie znacznie silniejsza. Ich wykorzystanie przełoży się z pewnością na jeszcze wyższą jakość świadczonych przez nas usług, a także sprawi, że będziemy jeszcze bliżej osiągnięcia naszego celu jakim jest zdobycie statusu firmy Premium– mówi Michael Hetzer, członek zarządu DB Schenker Rail Polska.

Polski system homologacji bardziej efektywny niż niemiecki?

- Ponieważ zamówiliśmy lokomotywy jednosystemowe, będą one przeznaczone przede wszystkim na przewozy krajowe w Polsce. Będą również stosowane w ruchu międzynarodowym, choć wtedy lokomotywa będzie musiała być wymieniana na granicy – przyznaje Hunkel. 

Niemieccy dziennikarze pytali, czemu niemiecka firma przekazuje niemieckiej firmie lokomotywę w Polsce – dlaczego Vectron nie wyjechał najpierw na niemieckie tory? - Mamy zamówienie na 6 lokomotyw z niemieckiej firmy Railpool. Przekazaliśmy pierwsze lokomotywy w Monachium. Jesteśmy bardzo bliscy uzyskania dopuszczenia do ruchu tej lokomotywy na rynku niemieckim. Oczekuję, że będzie to nasz prezent na święta. Dlatego w każdej chwili wyczekujemy pozwolenia – powiedział Klausecker.

Niemieccy dziennikarze dopytywali, czy to oznacza, że procedury homologacyjne są bardziej efektywne w Polsce niż w Niemczech - Intencją UTK jest to, żeby procedury homologacyjne w Polsce były najkrótsze w całej Europie. Jeżeli wprowadzimy pełną interoperacyjność na kolei, to będziemy mieli wtedy UTK pełne ręce roboty – odpowiedział żartem nowy wiceprezes UTK Jakub Majewski.

Niektóre dane techniczne lokomotyw Vectron DC dla DB Schenker Rail Polska:

  • Układ osi: Bo'Bo'
  • Zasilanie: 3 kV DC
  • Prędkość maksymalna: 160 km/h
  • Masa: 80 t
  • Moc: 5,2 MW

Więcej zdjęć lokomotywy Vectron w barwach DB Schenker Rail Polska

Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Efektowny Vectron w LTG Cargo Polska

Tabor i technika

Efektowny Vectron w LTG Cargo Polska

inf. pras. LTG Cargo 25 stycznia 2024

Siemens ma duże zamówienie - 65 lokomotyw dla Akiem

Tabor i technika

Siemens ma duże zamówienie - 65 lokomotyw dla Akiem

inf. pras. Siemens Mobility 31 sierpnia 2022

Smartron spełnił oczekiwania w Rumunii

Tabor i technika

Smartron spełnił oczekiwania w Rumunii

Jakub Madrjas 29 sierpnia 2022

Czeski zarządca infrastruktury odkupił historycznego Vectrona

Tabor i technika

PKP Cargo z kompletem 20 Vectronów

Tabor i technika

PKP Cargo z kompletem 20 Vectronów

inf. pras. 14 stycznia 2020

Zobacz również:

Efektowny Vectron w LTG Cargo Polska

Tabor i technika

Efektowny Vectron w LTG Cargo Polska

inf. pras. LTG Cargo 25 stycznia 2024

Siemens ma duże zamówienie - 65 lokomotyw dla Akiem

Tabor i technika

Siemens ma duże zamówienie - 65 lokomotyw dla Akiem

inf. pras. Siemens Mobility 31 sierpnia 2022

Smartron spełnił oczekiwania w Rumunii

Tabor i technika

Smartron spełnił oczekiwania w Rumunii

Jakub Madrjas 29 sierpnia 2022

Czeski zarządca infrastruktury odkupił historycznego Vectrona

Tabor i technika

PKP Cargo z kompletem 20 Vectronów

Tabor i technika

PKP Cargo z kompletem 20 Vectronów

inf. pras. 14 stycznia 2020

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5