NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

DB Cargo Polska: Koniec 3E, modernizacja TEM2, więcej pojazdów wielosystemowych

| Kasper Fiszer 22.09.2021 3,6k

DB Cargo Polska: Koniec 3E, modernizacja TEM2, więcej pojazdów wielosystemowych
Lokomotywa DB Cargo Polskafot. Andreee, lic. CC BY-SA 4.0
Polska spółka koncernu DB podsumowała podczas Europejskiego Forum Taborowego swoje plany odnośnie do parku lokomotyw. Coraz większą rolę mają odgrywać w nim maszyny wielosystemowe. Równolegle prowadzone będą modernizacje starszych pojazdów produkcji radzieckiej czy czechosłowackiej.
– Mamy sporo lokomotyw i mamy ich pełen przekrój: 23 Vectrony, ale i dwie ostatnie lokomotywy 3E, czyli według oznaczeń PKP serii ET21 – mówił podczas Europejskiego Forum Taborowego Robert Nowakowski, członek zarządu ds. produkcji w DB Cargo Polska. Zapowiedział jednocześnie, że wspomniane maszyny 3E zostaną wycofane z ruchu do końca tego roku. W grudniu spółka zamierza natomiast odebrać cztery nowe wielosystemowe Vectrony.

Coraz większa rola lokomotyw wielosystemowych


Podkreślał on, że polska spółka jest częścią koncernu o zasięgu międzynarodowym, który prowadzi przewozu na wielu sieciach. W związku z tym rozwój parku taborowego ma opierać się przede wszystkim na zakupach lokomotyw wieosystemowych. Pozwala to ograniczyć konieczność zmiany maszyny przy wjeździe na kolejną sieć krajową, co przekłada się na skrócenie czasu przewozu. – Średnio ponad 20 lokomotyw operujących w Polsce to obecnie pojazdy z poolu taborowego DB Cargo do obsługi pociągów międzynarodowych – stwierdził przedstawiciel przewoźnika.

Prelegent Europejskiego Forum Taborowego zwrócił jednak uwagę, że przewoźnik wciąż użytkuje ponad 40 lokomotyw mających więcej niż 40 lat. Mowa tu o typach TEM2 i T448p produkcji odpowiednio radzieckiej i czechosłowackiej przeznaczonych do pracy na bocznicach czy przy manewrach. – Stanęliśmy przed bardzo konkretnym zadaniem: aby te lokomotywy dalej eksploatować, trzeba coś z nimi zrobić, zmodernizować je – ocenił członek zarządu spółki

Czas zmodernizować stare spalinowozy manewrowe

Rozwiązaniem ma być ich przebudowa w kierunku hybryd spalinowo-elektrycznych pobierających prąd z sieci trakcyjnej bądź z baterii. Mają one charakteryzować się budową, która umożliwi późniejszą wymianę komponentów bez głębokiej ingerencji w konstrukcję pojazdu. Jednym z kierunków potencjalnych modyfikacji w dalszej przyszłości jest instalacja napędu wodorowego.

– Na tę chwilę traktujemy napęd wodorowy jako czekający na zmianę technologiczną, być może jakieś nowe odkrycia – stwierdził Robert Nowakowski. Podkreślał, że DB Cargo Polska będzie wykonywać modernizacje siłami własnymi. W jego ocenie technologia wodorowa nie jest jeszcze na tym etapie rozwoju, by w tych warunkach móc ją bezproblemowo zastosować.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2022
NUMER 11/2022
Najnowszy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy” dedykowany jest wyzwaniom, które stawia przed branżą zmiana otaczającej nas rzeczywistości… wcale zresztą nie pierwsza w ostatnich latach. Oprócz tego jak zwykle zapraszamy do lektury ciekawych wywiadów z samą czołówką producentów taboru i wykonawców infrastruktury. Nie brakuje również aktualności, takich jak rozbudowa portów, powrót pociągów na Litwę czy sytuacji transportu miejskiego.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5