W ubiegłym tygodniu byliśmy świadkami ciekawej sytuacji – pociąg PKP Intercity z Bydgoszczy do Warszawy poprowadził pociąg Pesa Dart. Choć pociągi powstały na terenie dosłownie przylegającym do stacji, była to dopiero pierwsza taka sytuacja. I jak na razie – ostatnia.
Wiele osób może być zaskoczonych tym, że kursujące na wielu trasach Darty (można je zobaczyć na liniach prowadzących do Warszawy, Łodzi, Lublina, Białegostoku, Katowic, Raciborza, Wisły, Wrocławia, Zwardonia czy Bielska-Białej) nigdy nie zajeżdżają do Bydgoszczy, gdzie powstały. Wiąże się to przede wszystkim z wymogami unijnymi – pociągi zostały kupione do obsługi konkretnych tras (choć CUPT wyraził zgodę na dodaniu do projektu linii Warszawa – Łódź po otwarciu nowej Łodzi Fabrycznej – przyp. JM.). Znając trasy, do obsługi których przeznaczony będzie pociąg, Pesa zdecydowała się na obsługę składów w swoim zakładzie w Mińsku Mazowieckim. Dlatego 30 grudnia bydgoski pociąg dopiero po raz pierwszy zabrał bydgoskich pasażerów.
Było to jednak rozwiązanie chwilowe. – W drugiej połowie grudnia 2020 roku w wyniku sytuacji awaryjnej dla zachowania ciągłości pracy doszło do jednorazowych, zastępczych zamian taboru z ED160 Flirt na ED161 Dart – tłumaczy Anna Zakrzewska z biura prasowego przewoźnika. – Od początku roku PKP Intercity dysponuje liczbą jednostek ED160 pozwalającą na realizację rozkładowych kursów tymi składami – informuje Zakrzewska.
Jest szansa na wprowadzenie Dartów do obsługi linii do Bydgoszczy na stałe. Postuluje to bydgoski poseł PiS Piotr Król. – Wraz z Ministrem Infrastruktury Andrzejem Adamczykiem oraz Prezesem PKP Intercity Markiem Chraniukiem dążymy do uruchomienia pociągów Pesa Dart z Warszawy do Bydgoszczy wraz z wejściem w życie czerwcowej korekty rozkładu jazdy. Bydgoszczanie czekają na to od pięciu lat. Ta zmiana może przyczynić się do wzrostu liczby pasażerów, przynieść też oszczędności związane z bieżąca obsługą dzięki możliwościom bezpośredniego serwisowania pojazdów w bydgoskiej firmie – powiedział "Rynkowi Kolejowemu" poseł Piotr Król.
Właśnie w czerwcu 2021 roku kończy się pięcioletni okres trwałości projektu unijnego (liczony od daty dostawy ostatniego składu), po którym PKP Intercity będzie mogło dowolnie kształtować trasy zakupionych z dofinansowaniem jednostek.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.